Jury-formand Pedro Almodóvar sagde det allerede før festivalen. Han havde svært ved at se, at én af de to Netflix-film skulle kunne vinde én af de store priser på årets filmfestival i Cannes. Og sådan blev det.

Se også: Rygter om sabotage: Cannes fremviste i forkert format til Netflix-premiere

Hverken “Okja” eller “The Meyerowitz Stories” kom på scenen her til aften, da de store priser blev uddelt ved årets filmfestival i Cannes.

De to Netflix-film har splittet festivalen, fordi de ikke får en vanlig fransk biograf-premiere som de andre bidrag.

Således så juryen andre veje, hvilket betyder sejr til svenske Ruben Östlund med sin “The Square”, der har danske Claes Bang i hovedrollen.

Her er alle vinderne fra Cannes:

Guldpalmen: “The Square” (Ruben Östlund)

Grand Prix: “120 battements par minute” (Robin Campillo)

Juryens pris: “Loveless” Andrey Zvyagintsev

Bedste instruktør: Sofia Coppola (“The Beguiled”)

Bedste kvindelige skuespiller: Diane Kruger (“Aus dem Nichts”)

Bedste mandlige skuespiller: Joaquin Phoenix (“You Were Never Really Here”)

Bedste manuskript: Yorgos Lanthimos (“The Killing of a Sacred Deer”) og Lynne Ramsay (“You Were Never Really Here”).

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (44)
Gravatar

#41 Kim Pedersen 6 år siden

Det har intet med efterspørgsel af danske film på de internationale markeder at gøre. Filmtyverierne opstår NETOP NÅR forbrugeren har legal fri adgang til danske film. Forbrugerne vælger altså den gratis løsning på danske film, selvom de er legalt tilgængelige på talrige legale tjenester.

Hvordan forklarer du det?

Musikbranchen har ikke en platform som biograferne, hvor de henter størstedelen af deres indtægter. Og det er nu engang billigere at producere en sang end en film.

Jeg mener nu nok Mejse og jeg er ret enige. Så pas på dine generaliseringer.
Gravatar

#42 Justin 6 år siden

Kim Pedersen (41) skrev:

Hvordan forklarer du det?


kig i mit indlæg
Det er lige over dit ..

.. eller find en af mine mange andre indlæg hvor jeg prøver af forklare det på en anden måde
Gravatar

#43 Kim Pedersen 6 år siden

#42: Jamen, jeg har skam læst det.

Din forklaring giver jo ingen mening. Hvad pokker har den internationale efterspørgsel der ikke er der, at gøre med at forbrugerne bliver tyveknægte i selv sammen øjeblik de let kan købe filmene legalt?

Pointen er jo at nogle mener hurtigere tilgængelighed vil dæmme op for filmtyvene. Hvordan pokker vil det ske? Det er jo først når danske film NETOP er legalt tilgængelig filmtyverierne begynder.

Nej, dine forklaringer giver ingen mening.

Gravatar

#44 kblood 6 år siden

#38 Ja, vi bliver nok ikke sådan lige enige. Jeg har prøvet at forklare dig deres forretningsmodel og jeg tror ikke du forstår den. Den måde de udvider sig på, med stigende omkostninger, er en forretningsmodel der har vækket meget opsigt, fordi det virker. I stedet for bare at prøve at tilfredsstille aktionærer, så går de efter vækst som målet. Amazon har kørt den strategi en del år nu med success.

Ideen er lidt ligesom rentefri lån, at man kan begrunde at man ikke afbetaler sine lån, fordi pengene i stedet bruges til at øge husets værdi. Ja, det vil ramme imod en mur på et tidspunkt, men det er jeg ret sikker på at de også ved, og jeg tror derfor også at der er en god chance for at de så når at ændre denne formel før det er for sent.

#39 Ja, men det ændre jo netop ikke på at spil er LANGT bedre, som du skriver er Early Access, beta tests osv. faktisk ret normalts på spil markedet. Tilgængelighed er høj prioritet. Kim skriver om at der bliver piratkopieret mest når udbuddet er der, men det er jo også fordi at det er der markedsføringen er der mest, og i mange tilfælde sikkert fordi det ikke er blevet tilgængeligt til ulovlig download før da, og derfor er Danske film et ret dårligt eksempel. De er stort set så tilgængelige som de kan blive her i landet.

Skriv ny kommentar: