Jury-formand Pedro Almodóvar sagde det allerede før festivalen. Han havde svært ved at se, at én af de to Netflix-film skulle kunne vinde én af de store priser på årets filmfestival i Cannes. Og sådan blev det.

Se også: Rygter om sabotage: Cannes fremviste i forkert format til Netflix-premiere

Hverken “Okja” eller “The Meyerowitz Stories” kom på scenen her til aften, da de store priser blev uddelt ved årets filmfestival i Cannes.

De to Netflix-film har splittet festivalen, fordi de ikke får en vanlig fransk biograf-premiere som de andre bidrag.

Således så juryen andre veje, hvilket betyder sejr til svenske Ruben Östlund med sin “The Square”, der har danske Claes Bang i hovedrollen.

Her er alle vinderne fra Cannes:

Guldpalmen: “The Square” (Ruben Östlund)

Grand Prix: “120 battements par minute” (Robin Campillo)

Juryens pris: “Loveless” Andrey Zvyagintsev

Bedste instruktør: Sofia Coppola (“The Beguiled”)

Bedste kvindelige skuespiller: Diane Kruger (“Aus dem Nichts”)

Bedste mandlige skuespiller: Joaquin Phoenix (“You Were Never Really Here”)

Bedste manuskript: Yorgos Lanthimos (“The Killing of a Sacred Deer”) og Lynne Ramsay (“You Were Never Really Here”).

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (44)
Gravatar

#31 Mejse 6 år siden

#30 logikken er altså fin :) du kan jo heller ikke købe et spil før det faktisk bliver udgivet du kan bare ikke lide det og det er fair nok men logikken fejler altså ikke noget ;) hvad ville producenter få ud af at udgive en film i et land før den eventuelt var stoppet med at gå i biografen i et andet :) desuden hvis du ikke kan vente en måned med at se den er den nok ikke vært at se alligevel :P
Gravatar

#32 Justin 6 år siden

Mejse (31) skrev:
hvad ville producenter få ud af at udgive en film i et land før den eventuelt var stoppet med at gå i biografen i et andet :)


Jeg har tit oplevet af ikke kunne købe en film fordi jeg bor det forkerte sted
iTunes kunne jo sagtens komme med den besked til personer fra lande hvor de har valget af vise den i biografen og lade folk fra lande hvor den ikke bliver vise i biografer købe den når den har biograf premierer



Gravatar

#33 Kim Pedersen 6 år siden

Der ligger jo nok økonomiske grunde og rettighedsmæssige årsager til grund, skal I se.

Det forekommer at nogen tror filmproducenter bare ikke VIL tjene penge. Jeg kan forsikre at det ikke forholder sig sådan.
Gravatar

#34 Justin 6 år siden

Kim Pedersen (33) skrev:
Der ligger jo nok økonomiske grunde og rettighedsmæssige årsager til grund, skal I se.

Det forekommer at nogen tror filmproducenter bare ikke VIL tjene penge. Jeg kan forsikre at det ikke forholder sig sådan.


for mig forekommer det mig af de ikke vil tjene penge ...
de har et produkt jeg vil købe, men de vil ikke sælge, det tjener man altså ikke rigtigt nogle penge på

Men heldigvis er der andre der gerne vil leverer, men det tjener de ligesom heller ikke penge på, så jo det ser ud som filmproducenter bare ikke VIL tjene penge.
Gravatar

#35 Mejse 6 år siden

#34 de vil jo gerne sælge det bare ikke tids nok til hvad du vil have :)
Gravatar

#36 Kim Pedersen 6 år siden

#34 Du forekommer at være en entreprenant type. Sådan en plejer at handle i stedet for bare at snakke, når han mener der er penge at tjene.

I stedet for at give andre mennesker råd, på grundlag af lægmandsræsonnementer, hvorfor kaster du dig så ikke ud i filmproduktion og -distribution og viser alle os gamle idioter hvordan det skal gøres?

Det er da bare med at komme i gang. Jeg er sikker på du sagtens kan finde en bank til at finansiere dine idéer, når du kan se noget som ingen i filmindustrien kan se.
Gravatar

#37 kblood 6 år siden

#21
"Den store forskel er at min opfattelse og holdning i overvejende grad er fakta baseret, mens andre lader deres opfattelse og holdinger være under indflydelse af vindretning og livlig fantasi"

Det ville måske betyde lidt for mig hvis du så kunne dokumentere det og ikke bare sige "sådan noget ved jeg bare bedre end jer". Det er lidt som at debatere med folk der benægter klima forandringer, men de prøver i det mindste nogen gange at dokumentere deres påstande.

Du har derimod igen og igen bevist at du ignorer mange ting der længe har været bevist. F.eks. at udbud HAR utroligt meget at sige når det gælder piratkopiering.

#31 Nu kan man jo netop købe et spil når det er udgivet, og det er udgivet fordi det er udviklet færdigt, men med film kan man så først købe dem når de er "udgivet". Altså ikke fordi de ikke er blevet klippet færdig og sådan, men pga. at de først skal vises i biografen og så er det lidt forskelligt om der går 6 måneder eller op til flere år før man rent faktisk kan købe den. Med Netflix f.eks. så der der jo ikke dette problem, hvis de udgiver en serie, så kan man se serien, der er ikke noget med at vente 3 år fordi man lige bor i et land der ikke er så meget fokus på.

#36 Du mener... ligesom Netflix har gjort? Og som jo så også er en del af film industrien uanset hvor meget du prøver at benægte dette.

#28 Ingen har kåret dem som "bedste film ved Cannes"? Altså her er det jo så kun dommerne der er relevante, og dette er jo screeninger af film... synes generelt ikke der er meget snak om disse film endnu angående deres egentlige indhold Okja fik dog en stående ovation:
http://www.cnbc.com/2017/05/22/netflixs-movie-buis...

Så den var jo åbenbart ikke direkte dårlig. Men ja, der er det så det med at kunne dokumentere de påstande man kommer med. For dig er det jo nok at være alt vidende og sige hvordan tingene nu er... selvom du altså gang på gang ikke formår netop dette.
Gravatar

#38 Kim Pedersen 6 år siden

Selvfølgelig har udbud meget at sige i forbindelse med filmtyverier. F.eks. bliver danske film først udsat for filmtyverier, når de er i fuldt udbud på talrige legale digitale platforme og forbrugeren har let adgang til danske film. Selvom de er i legalt udbud, vælger mange at dem dem på illegale tjenester. Så fuldt udbud har altså den omvendte virkning, end den du er så ovebevist om.

Du forstår ikke Netflix forretningsmodel, til trods for jeg nøje har beskrevet den.

Min pointe er ikke om ”Okja” var god eller ej. Pointen er om det var den bedste film i årets Cannes-konkurrence. Men mente hverken juryen eller anmelderne der så den.

Men ved du hvad Kblood. Diskussion mellem os er nytteløs…
Gravatar

#39 Mejse 6 år siden

#37 se det siger du jo men mange spil bliver jo så blandt andet udgivet før de er færdige og det er 99 procent af tiden en første dags patch til de værste bugs så det er spilbart plus at de altså ikke bliver udgivet lige når de er færdige eller altid samtidig i alle regioner og der er mange spil der slet ikke ser andre verdensdele
Gravatar

#40 Justin 6 år siden

Kim Pedersen (38) skrev:
Selvfølgelig har udbud meget at sige i forbindelse med filmtyverier. F.eks. bliver danske film først udsat for filmtyverier, når de er i fuldt udbud på talrige legale digitale platforme og forbrugeren har let adgang til danske film. Selvom de er i legalt udbud, vælger mange at dem dem på illegale tjenester. Så fuldt udbud har altså den omvendte virkning, end den du er så ovebevist om.

Men ved du hvad Kblood. Diskussion mellem os er nytteløs…


Måske det har noget af gøre med af den internationale efterspørgsel ikke er der ...

og nu har dårlige vaner det med af bliver hængene, og nu har musik industrien jo vænned folk til af musik skal hentes på nettet...

Diskussion mellem hvemsomhelst hvor du er den ene part er nytteløs






Skriv ny kommentar: