Nordisk Film vil som den første biografkæde i Danmark indføre digitalfilm – en teknik der giver filmene bedre billeder og lyd.

Det drejer sig om tre af Nordisk Films biografsale, der får æren at træde ind i den digitale tidsalder. Den første digitale film bliver den forestående “I, Robot”, der bliver vist i Imperial i København. Snart efter vil også den næststørste sal i Palads i København og den største sal i BioCity i Århus have digitale biograffilm på programmet.

Det Danske Filminstitut (DFI) har længe haft rådighed over en digital fremviser, men denne har foreløbig kun været anvendt i fobindelse med tests.

Dog bliver det en dyr fornøjelse for Nordisk Film at skifte over til den nye teknik i deres biografer. En fremviser til en stor sal koster lidt over en million kroner, mens en fremviser til en sal af normal størrelse løber op i 750.000 kr.



Vis kommentarer (63)
Gravatar

#1 birddog 20 år siden

Jamen, så måtte de da godt lige ta deres BIO med i odense.
De kunne godt trænge til en opgradering...

men det er jo også nogen penge vi snakker om.
Gravatar

#2 Yoda 20 år siden

Ja, jeg ville nu heller ikke have noget imod en lille, fiks opgradering.

Ikke kun hvad angår digital forbedring, men også rent komfort mæssigt. Bl.a. savner man jo cola-holderne, der burde være obligatorisk i alle biografer :-)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#3 Oksen 20 år siden

Det kunne være jeg snart skulle udskifte min projekter til sådan en digital en :-)
Gravatar

#4 McPeter 20 år siden

Nogen der kender til nogle tal over hvor meget bedre det bliver? F.eks. billede og lyd opløsning mv før og efter?!
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#5 gravity 20 år siden

1.000.000 kr fra eller til gør da ingen forskel for et stort firma som nordiskfilm
Gravatar

#6 filmkorn.dk 20 år siden

Super cool - håber de laver Star Wars 1,2 og 3 kavalkade med digitalfremviseren.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#7 Yoda 20 år siden

Ja, det ville ikke være ringe - bare det at få lov til at se dem i biffen igen ville være ikke mindre end guddommeligt!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#8 filmz-herskegut 20 år siden

Lyder perfekt!, nu glæder mig endnu mere til præmieren på I,Robot i århus =)
Det skal nok blive godt.
Ifølge DR, Danmarks 8.-største filmnørd! ;P
The next sentence is fake,
The previous sentence is true.
Gravatar

#9 filmz-hophop 20 år siden

#4 I forbindelse med at være filmoperatør har jeg set en del smagsprøver i det digitale DLP-format. Jeg tror ikke publikum vil mærke betydelig forskel eller få en større oplevelse ud af, at se en film i DLP frem for på 35mm. DLP er dog en anelse klarere (der er mere kontrast og lysstyrke). På dét punkt kan man godt sammenligne billedkvaliteten med 70mm. Men billedet er ikke skarpere. Hvis jeg skal være ærlig virker DLP mere glansbilledagtig end 35, og er derfor nok allerbedst til animationsfilm.

Den store forskel (og økonomisk gevinst) ligger hos filmdistributørerne. De kommer til at spare millioner årligt på 35mm kopier (for ikke at snakke om fragt!). Så den 2K-projektor, der skal køre i Imperial er ganske godt givet ud. Der er selvfølgelig også en gevinst for de biografgængere, der ser film to-tre måneder efter en films premiere - med DLP er filmkopien stadigvæk ligeså klar som på premieredagen (altså ingen ridser o.l.).
Nerd alert! http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/FugtigeDVDer
Gravatar

#10 filmz-Le Samouraï 20 år siden

#4 - Det kan man ikke sådan sætte tal på, fordi man ikke kan beregne den præcise opløsning på "rigtig" film, men kun estimere den. Rigtig film består jo netop ikke af punkter og linjer, men af strukturer i korn.

Du skal ikke forvente at opløsningen egentligt forbedres. Til gengæld slides billedet ikke, og filmen vil derfor se lige så godt ud efter flere uger i biografen, som den gjorde til premieren.

De projektorer, som NF installerer, er af 2K-typen, der begyndte at dukke op sidste år. Det vil sige, at de arbejder med en opløsning på 2080x1080. Dermed er de en generation nyere end de 1K-projektorer, der blev anvendt, da SW: Ep1 - mig bekendt som den første spillefilm - blev vist digitalt i udvalgte amerikanske biografer.

Digital fremvisning er en "varm kartoffel". Konsensus med de gamle projektorer har sådan nogenlunde været, at farverne og kontrasten har været fantastisk, men at de enkelte pixels også har været for tydelige for publikum på de forreste rækker. Det skulle være løst med 2K-projektorerne.

Det skal dog sættes overfor, at der fx. indenfor digital filmrestaurering pt. arbejdes for et skift fra en arbejdsopløsning på 2K over til 4K - simpelthen fordi man estimerer, at alt for mange detaljer i "rigtig" film går tabt i 2K-opløsningen. Der er sågar dem, der mener, at 2K kun bør anvendes til ældre spillefilm, hvor de finkornede råfilmstyper endnu ikke var udviklede. To japanske selskaber arbejder endda på henholdsvis en 5K-scanner og et 5K HD-kamera. Sidstnævnte regnes for at være det første kamera, der kan konkurrere opløsningsmæssigt med de finkornede filmtyper.

Alt dette skal så igen ses i lyset af, at de filmkopier, vi ser i biograferne herhjemme, er adskillige generationer lavere, end de kopier, som filmrestauratørerne sidder og arbejder med. Et evt. detaljetab i forhold til råfilmen vil derfor næppe kunne bemærkes. Hvis rygterne om bedre farvedefinition taler sandt, så kan der oven i købet vise sig at være et særdeles behageligt selskab. Man skal bare ikke forvente en bedre opløsning.

Lyden, som du spørger til, har ikke rigtigt noget med det hele at gøre. Det ændres der ikke ved. Der er blot tale om udskiftning af kinomaskinen til fordel for en digital projektor.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5

Skriv ny kommentar: