Nordisk Film vil som den første biografkæde i Danmark indføre digitalfilm – en teknik der giver filmene bedre billeder og lyd.

Det drejer sig om tre af Nordisk Films biografsale, der får æren at træde ind i den digitale tidsalder. Den første digitale film bliver den forestående “I, Robot”, der bliver vist i Imperial i København. Snart efter vil også den næststørste sal i Palads i København og den største sal i BioCity i Århus have digitale biograffilm på programmet.

Det Danske Filminstitut (DFI) har længe haft rådighed over en digital fremviser, men denne har foreløbig kun været anvendt i fobindelse med tests.

Dog bliver det en dyr fornøjelse for Nordisk Film at skifte over til den nye teknik i deres biografer. En fremviser til en stor sal koster lidt over en million kroner, mens en fremviser til en sal af normal størrelse løber op i 750.000 kr.



Vis kommentarer (63)
Gravatar

#41 The Insider 20 år siden

Når nu der også er flere film der bliver skudt digitalt uden brug af film, er det jo også optimalt at kunne se dem projekteret ved hjælp af digitalt grej.

Jeg så I, Robot for et par uger siden i Imperial, men kunne ikke umiddelbart se nogen forskel i billedet i forhold til normalt. Men det kan også godt være at det digitale udstyr ikke var blevet sat op endnu på det tidspunkt.
War. War never changes.
Gravatar

#42 filmz-Le Samouraï 20 år siden

#40 - Det er fede er, at en digital projektor eliminerer nogle af 35mm-filmens svagheder: Der er intet fysisk slid på kopien, og det vil formodentligt - i modsætning til nu - være muligt at stille fuldstændigt skarpt.

Naturligvis skal man ikke ukritisk købe NF's pressemeddelelse, for der er ingen tvivl om, at den største fordel ligger hos distributørerne. Selve kvaliteten må vi vente til senere på måneden med at bedømme. 2K-projektorerne har som sagt fået en del ros rundt omkring, men der er da bestemt også mere kritiske røster. "Hophop" nævner jo f.eks., at billedet ser "glansbilledagtig" ud.

Jeg er spændt på at se det i funktion - og ikke mindst på, om NF sætter priserne op.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#43 filmz-Le Samouraï 20 år siden

#41 - Torben Simonsen, der er ansvarlig for installationen i Ålborg, nævner i en tråd om emnet i dk.kultur.film, at udstyret skulle være ankommet til Imperial fredag den 30. juli.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#44 El vez 20 år siden

De fik først den digitale fremviser for nogle dage siden. Jeg spurgte personalet da jeg var inde og se King Arthur (puuha) i søndags, og der havde de lige modtaget den og var ikke gået igang med at teste den endnu.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#45 filmz-Kadann 20 år siden

#42 -

Det ville jo også være et hit, fordi det er lidt irriterende at se på små hop i filmen, hvis man kommer ind et par uger efter filmen er kommet op, når rullen er blevet godt slidt.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#46 The Insider 20 år siden

Bemærkede heller ikke nogen digitale "tilfælde" under filmen. Det så dog stadig ganske flot ud :-)
War. War never changes.
Gravatar

#47 filmz-vassago 20 år siden

#40: Digitalt er per defination ikke fedt. Men det er betydelig bedre en analogt - i hvert fald med henblik på holdbarhed, distribution, produktion, økonomi osv. Alle parter før forbrugeren har stort set kun fordele ud af skiftet. De fordele kan vi jo så håbe at vi får gavn af, hurtigere distribution, kortere produktionstider, bedre filmoplevelser - også efter at filmen har været vist 100 gange.

Jeg kan ikke længere se nogle fordele i 'film', i hvert fald ikke nogen så store at det taler for at man ikke skal indføre digitale biografer. Det vil måske blive kitsch på samme måde som vinyl.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#48 filmz-yoshimura 20 år siden

#47: Det er klart, at der rent logistisk og økonomisk er fordele for distributører m.fl., men hvorfor skulle vi som almindelige biografgængere klappe i vores små fedtede hænder over det? Det er da ikke noget fedt ved at kigge på et digitalt fremvist billede, hvis det ikke er bedre end et, der bliver fremvist "almindeligt" (men det er jo indtil videre et tvivlsspørgsmål).

I øvrigt tror jeg ikke, man skal gøre sig nogen forhåbninger om "hurtigere distribution", da filmenes premieredatoer i Danmark mig bekendt kun i yderst ringe omfang har at gøre med logistik. Det nødvendige materiale kommer jo til landet, så man kan nå at gøre det klar til en i forvejen fastsat premieredato.
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#49 filmz-vassago 20 år siden

Jeg siger heller ikke at du skal klappe i dine fedtede hænder hvis du ikke vil - men jeg synes det er belastende at betale 65 kroner for at se en film der er har ridser, film der i ny og næ hopper lidt, skratten i lyden osv.

Men jeg vil da på ingen måde tvinge dig til at se på et digitalt projekteret billede hvis du ikke vil - du kan evt. vente til et par uger efter premieren og så filmene i de mindre sale der ikke har digi-projekter.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#50 filmz-hophop 20 år siden

Biografgængere, der skovler den ene fastfood-film efter den anden indenbords, vil komme til at elske DLP. Og i kredse af kræsne og krævende biografgængere vil DLP komme til at blive en ren spawn of Satan. Det her er min dommedagsprofeti. Og jeg håber inderligt, at jeg tager fejl..

Nu har Nordisk Film taget skridtet til lanceringen af de første DLP-maskiner i DK. I første omgang vil de (som andre også har nævnt her i tråden) selvfølgelig gøre et markedsføringsstunt ud af at være først på banen, og NF vil sikkert ikke holde sig tilbage med udnytte og pådutte de smarte og de trendy. Og fred være med det. Men mon ikke Cinemaxx reagerer hurtigt på nyheden?

For biografgængeren vil der oplevelsesmæssigt som sagt ikke være så meget nyt at hente. Det er efterhånden en del år siden, lyden i biografen tog springet fra analog til digital. Nu følger billedet så trop. Med Digital Light Processing (DLP) fremvises (nye) film digitalt, og det er det. Lyden vil stadig være Dolby Digital, Dolby Digital EX, DTS eller SDDS (afhænighed af hvad filmen er mixet i, og hvilke lydsystemer der kan afspilles i salene (de fleste biografer med respekt for sig deres ry og publikum har for længst installeret digital lyd). Og kan det knapt blive bedre - det er jo i de lydformater, nye film mixes i, og man kan jo ikke gengive en optagelse bedre, end den er mixet.
Den digitale billedkvalitet er som sagt stort set også den samme som på 35MM. Som nævnt også af andre, er 35MM opløsningen i forvejen imponerende stor (altså DVD og 32" widehalløjsa.. hop i blenderen, ik? – og blæs da endelig pixlerne op på stuevæggen med en hjemmeprojektor.. det skal kvaliteten da nok blive køn af), og der kommer nok til at gå nogle generationer af DLP-maskiner, før vi ser en markant forbedring af billedet.

DLP handler i virkeligheden ikke om at smække et flottere billede op på lærredet. Billedkvaliteten er bare forudsætningen for at indføre DLP-teknologien. I biografbranchen har alle vidst, at det bare var et spørgsmål om tid, før den digitale billedkvalitet nåede op på højde med 35MM. Men hvad så? Hvad vil der ske, når DLP rigtig slår rødder? Hvem kommer til at tjene penge på teknologien? Hvem sidder med de dårlig kort på hånden?

I biografbranchen har snakket om det her de sidste ti år. Og én ting har man været ret sikker på: DLP kommer, og når det kommer, vil det revolutionere hele biografbranchen. Fra producenten, til distributøren, til biograferne, og til biografgængerne. Og hvorfor vil DLP få så stor indflydelse? Fordi DLP vil ændre selve filmudbuddet i biograferne.

Er der nogen af jer, der har er opvokset i en provinsby, der havde en lille lokal biograf? Langt størstedelen af Danmarks biografer ligger i de små byer, og har som regel kun 1 eller 2 sale. Er der nogen, der har undret sig over eller spurgt biografen, hvorfor de ikke har kunnet skaffe Danmarkspremiere på den nye James Bond film eller premiere på Harry Potter eller Ringenes Herre. Hvis I har spurgt, har svaret angiveligt været ”vi kan ikke få en kopi fra distributøren”. Langt de fleste biografer (på nær de deciderede art-house biografer såsom Øst for Paradis, Biffen i Aalborg, Café Biografen i Odense, Gloria m.fl.) ville give deres højre teskstiklkh for at få en Danmarkspremiere på de store popcorn film. Men som distributionen med 35MM kopier er i dag, ligger prisen pr. kopi så høj, at det vil aldrig kunne betale sig at sende en premierekopi ud til Søndermini Bio eller Vorbasse Café og Kulturhus med Teater og Biograf.

Det handler om penge. Og store premierefilm, som alle kender, og som alle skal se – de giver penge på kistebunden hos biograferne. Biografejerne er (som regel) ikke ubegavede, og de ved godt, at når den nye Indiana Jones kommer eller en hvilken som helst bred basker kommer til Danmark, eller en hvilken som helst stor dansk film, så vil de gøre alt for, at der er i netop deres biograf, at biografgængerne lægger deres penge.

Med DLP bliver det her pludselig en realitet for de små og mellemstore biografer. Nu koster en filmkopi ikke længere 10, 20 eller 50 tusinde kroner. Med DLP er prisen pr. kopi helt ude af billedet (for slet ikke at tale om fragten – en kopi vejer ca. 25 kg, svarende til et par hundrede kroner i fragt fra bio til bio). Det er her, DLP vil revolutionere hele biografbranchen. Nu kan samtlige biografer for første gang i 100 år vælge og vrage, hvilke film (premierefilm vel at mærke), de gerne vil vise, og ikke som før blive spist af med 5-8 måneder gamle film, der for længst er glemt og har udspillet sig. Og hvilken biograf gider vise film, der har et halvt år på bagen, når der står 5-6 digitale Danmarkspremierer hver torsdag/fredag ventende i kulissen med dollartegn i panden.

Til de, der ikke ved det: For langt de fleste filmbiograffilms vedkommende ligger 60-80% af den samlede indtjening i det første 2-3 uger af filmens levetid. I USA er det jo nogle gange endnu mere ekstremt, hvor film hiver 90% hjem på den første uge, og derefter er den stendød. Der er selvsagt rigtig mange penge for de små biografer at hente, hvis de kan få filmene fra premieredatoen.

Smalle film derimod, har brug for meget længere levetid i biograferne. Der kan gå op til ½ eller et helt år, før de lige akkurat når at tjene kopierne og markedsføringsomkostningerne hjem. Og tit tjener de sig ikke hjem, og må hente overskuddet i VHS/DVD-vinduet og på TV.

Det kommer selvfølgelig en overgangsfase, hvor biograferne skal indkøbe det nye fremvisningsudstyr. Det er bestemt ikke en billig fornøjelse, men selvom det økonomiske regnestykke langtfra er løst, peger meget i retningen af, at alle biografer med Filminstituttets hjælp hurtigt kommer med på vognen, når først DLP for alvor lanceres. Hvor lang fasen bliver, er et godt spørgsmål. Det kan komme i moderat tempo, eller måske i ét slag, hvor Instituttet går ind og bevilger midler til en landsdækkende udskiftning.

Når først DLP er udbredt, hvilke film vil så stå på menuen? Jeg er ikke i tvivl, og alligevel håber jeg som sagt, at jeg tager fejl. I forvejen er Danmark ”under-screened” m.h.t. sale. Der er simpelthen for få sale i forhold til hvor mange brede mainstream film, der sprøjtes ud på markedet. Filmene får kortere og kortere levetid. Og nu kommer så DLP og byder op til, at alle sale kan komme med på premierevognen. Biograferne tager filmene i den rækkefølge, hvor der er flest penge i. Og der er kun det antal sale, som der nu engang er.

Jeg tror virkelig, at mange smalle film for svært ved at finde en plads på den landsdækkende biografmenu, når først DLP bliver udbredt. Smalle film kan ikke nå at tjene sig selv ind i fremtidens digitale biografer. Der bliver ikke ledige sale, de kan cirkulere rundt i. De bliver i stedet fyldt op med de nyeste Harry Potter, den nyeste Day of Tomorrow, den nyeste American Pie, den nyeste Guess What I Did Last Summer Part Blah. Smalle film som Magnolia, Being John Malcovich, Wonder Boys, Memento (der alle var ude i forholdsvis lille kopiantal) overlever måske/måske ikke. Smallere film end de nævnte gør i hvert fald ikke. Woody Allen? Jim Jarmusch? Kevin Smith? Takeshi Kitano? Forget it. Deres film kommer ud i 2-3 kopier i dag, hvis de overhovedet kommer op i biografen.

Smalle film til den kræsne filmelsker.. dem må den kræsne filmelsker nok ud og lede efter på DVD.
Nerd alert! http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/FugtigeDVDer

Skriv ny kommentar: