Almindeligt kabel-tv er for stærkt nedadgående i Danmark. Ny undersøgelse viser, at de danske udbydere af kabel-tv lider et månedligt tab på 25,9 millioner kroner. Årsagen hedder Netflix.
Se også: Quentin Tarantino: Hellere VHS end Netflix
Tabene er så massive for den traditionelle tv-branche, at undersøgelsen kalder det for en regulær flugt af kunder:
”Vi kan se en tydelig nedgang i antallet af kunder hos kabeloperatørerne. En nedgang, der nærmest ligner en flugt. De er ikke bare hårdt, men ekstremt hårdt pressede,” siger Claus Bülow Christensen, der er udviklingsdirektør i Zibra Digital Media Group, som står bag undersøgelsen, til Berlingske.
Og det er Netflix, som trækker i de flygtende kunder. For imens millionerne tabes i stort antal på kabel-tv-siden, så indkasserer streaming-giganten Netflix over 60 millioner kroner om måneden hos de danske kunder. Den trend bliver kun mere markant i de kommende år, mener Bülow Christensen:
”Vi sætter os i sofaen, trykker på fjernbetjeningen, og så er der et program på en kanal. Det kalder vi flow-tv, og sådan har vi set fjernsyn i mange, mange år. Men vi har fået et nyt og populært alternativ i streaming. Vores prognoser siger, at streaming og dén måde at konsumere tv på allerede i 2019 vil overgå traditionelt flow-tv. Og kigger vi på den unge generation, så er det allerede sket.”
36 procent af den danske befolkning bruger Netflix.
#11 Dominar Rygel XVI 9 år siden
Der er desværre ikke link til undersøgelsen og jeg kan ikke umiddelbart finde den inde på Zibra.dk hjemmeside så der er desværre kun Claus Bülow Christensen dommedags profetier, at forholde sig til.
Nå, men lad os tage den oppe fra:
Postulat 1: "Vores prognoser siger, at streaming og dén måde at konsumere TV på allerede i 2019 vil overgå traditionelt flow-TV."
Det er svært at drage indsigt i ovenstående når det er muligt, at udlede trenden på seening på TV men i fakta boksen står der følgende:
-Danskerne bruger gennemsnitligt 14 timer og 54 minutter ugentligt på at se flow-TV ->altså 894 min om ugen på alm. TV
- Jf. fakta boksen bruger vi tre timer og 49 minutter om ugen på at se indhold fra streaming tjenester -> altså 229 min. om ugen.
Hvis prognosen skal holde stik skal seening på alm. TV falde 665 min om ugen over en 4 årige periode, svarende til et fald på 75%.
Det tror jeg simpelthen ikke på!!!
Jeg er simpelthen så træt af medier, der efterhånden er reduceret til en PR platform for virksomheder, der vil have deres budskab/kommunikation publiceret!
#12 Dominar Rygel XVI 9 år siden
Nu har hverken journalisten eller Claus Bülow brugt tid på, at definer den yngre generation men hvis vi antager det er de 15-35 årige så tror jeg at forholdet vil være mindre men jeg tror fortsat, at der ses mere alm. TV end straming.
Igen, der er ikke noget faktuelt at tage udgangspunkt i jeg tror bare ikke på det.
Elendig journalistisk arbejde....!
#13 Collins 9 år siden
#14 kblood 9 år siden
Min kæreste ser noget TV og serier på TV, men jeg fatter ikke hun kan holde alle de åndsvage reklamer ud.
Der var for nyligt en artikel om at der nu er ved at komme færre reklamer på almindeligt TV pga. Netflix. Det var så vidst i USA måske, jeg fik det ikke læst nærmere, men fatter ikke nogen kan have svært ved at tro at TV er hurtigt igang med at dø. Jeg er 33 og jeg tror ikke jeg kender nogen der er yngre end mig som frivilligt ser TV, medmindre det er børn hvor forældrene sætter dem til at se Cartoon Network eller sådan noget. Men mange forældre har også set hvor smart det er at lade børnene selv vælge hvad de vil se med Netflix eller andre services og de så kan streame det på en tablet eller andet.
Bare på tide der endelig er kommet et alternativ til TV, så man ikke er nød til at downloade alt ulovligt for at det ikke skal være tortur at se film og serier.
#15 Driver 9 år siden
I øvrigt giver jeg ikke meget for danske prognoser. Vi kan ikke engang lave en tilnærmelsesvis nøjagtig prognose for vejret i morgen herhjemme, så hvordan skulle vi kunne lave en prognose for TV-kiggeri tre år frem i tiden.
#16 Dominar Rygel XVI 9 år siden
Grunden til, at 'nogen' tror at seeningen i de yngre (læs: 15-30 årige) fortsat er større på TV end streaming er, at der er flere af os der arbejder med analyser til dagligt.
Den typiske danske lommeanalyse tager som oftes udgangspunkt i én selv og sine nærmeste ala: "jeg kender ikke nogen i min vennekreds der xyz = ergo er det sådan" - Det holder ikke en meter.
Det er også derfor jeg synes artiklen er så elendig for der er intet dybdegående journalistik i den artikel.
Jeg vil prøve om jeg kan fremskaffe noget data omkring seeningen i de 15-30 årige på alm. TV - det må være muligt at fremskaffe på en eller anden måde.
Vh.
#17 Geekalot 9 år siden
Nu det dig der spiller lidt kloge åge, og jeg syntes ikke lige jeg kan regne det ud :)
#18 Kisbye 9 år siden
Udover, at jeg har vænnet mig til at se hvad jeg vil, når jeg har lyst, så kan jeg ikke længere holde alle de reklamer ud. Reklamepauserne varer simpelthen ofte alt for lang tid.
På Hulu (Og ja, det kan altså godt tage i Danmark med lidt krumspring) varer en reklamepause normalt ikke mere end et minut. Og hvis det irritere en, så kan man blot betale sig fra det og vælge deres reklame-fri abonnement.
Direkte events (som foreksempel sport) ser jeg ofte hos andre ellers kan man jo også ofte streame det.
#19 Dominar Rygel XVI 9 år siden
Jeg er ikke sikker på jeg forstår dit spørgsmål.
Der henvises til en analyse, hvor der er taget udgangspunkt i den gennemsnitlig seening. Herunder vil der være taget højde for dem der ser ekstremt meget tv og personer som dig der slet ikke ser TV.
Jeg vil gætte på, at kilden til TV seeningen er Gallups TV meter men jeg kan af gode grunde ikke verificer dette.
Jeg ved ikke lige hvad licens markedet har med undersøgelsen at gøre.
Min anke går på primært 2 ting:
1. Det journalistiske arbejde i denne artikel (og generelt)
2. Claus Bulow Christensens der er som oftes ikke hjemmel i hans argumenter/postulater
2,5. Typer som Claus Bulow Christensens, der på mirakuløstvist bliver kendt som eksperter blot fordi de har råbt højt længe nok...... jeg kan næsten ikke rumme det ;-)
Bounusinfo: Jeg tror også folk glemmer hvor mange minutter TV der bliver set på nyheder og vejret i Danmark.
#20 Geekalot 9 år siden