Hvis du har set “Klassefesten 3” eller “Game of Thrones”, så er det sandsynligvis, fordi de andre også gør det. Du vil gerne kunne være med i snakken. Det viser ny undersøgelse, som Voxmeter har lavet for Viaplay.
Se også: Ny undersøgelse: Danske unge streamer ulovligt
I undersøgelsen svarer hver tredje dansker (32 procent), at de har set en film eller serie for at kunne tale med, når kolleger eller venner taler om den.
Og næsten halvdelen af danskerne mellem 18-29 år (47 procent.) har prøvet at kaste sig over en ny film eller serie, så de kunne være med i snakken.
Og det er ganske naturligt, forklarer en ekspert:
”Det giver os en fælles referenceramme og kan være med til at etablere, styrke og udvikle forskellige sociale relationer og fællesskaber,” siger Rasmus Helles, lektor i medievidenskab ved Københavns Universitet.
Fænomenet kaldes for FOMO – fear-of-missing-out. For mennesker er generelt bange for at gå glip af noget:
”I dag er medieudbuddet blevet meget større, end det var i de gamle monopoldage. Derfor er det også helt naturligt, at den såkaldte FOMO-følelse er blevet en tro følgesvend – det er et grundvilkår, for vi kan simpelthen ikke nå at se det hele.”
#11 kblood 7 år siden
Takker :)