Hverken biograferne eller Hollywood-selskaber bliver vinderne med den nye biografaftale, vurderer Wall Street-analytiker.
Verdens største biografkæde indgik i denne uge en historisk aftale med Hollywood-giganten Universal Pictures.
Analytikere vurderer allerede, at den nye biografaftale mellem AMC og Universal kommer til at skabe præcedens for den samlede branche – med tiden også uden for USA.
Biograf-chefer og også den danske brancheorganisation Danske Biografer har i første omgang taget afstand fra aftalen, der ændrer det eksklusive biografvindue fra biograf til hjemmebiograf på 90 dage til nu kun 17 dage.
Til gengæld får AMC en del af pengene fra det nye PVOD-prispunkt, som tilbyder biograffilm kun 17 dage efter premieren derhjemme til en pris på cirka to biografbilletter.
Ambitionen er, at Universal kommer til at tjene flere penge, som så skal geninvesteres i flere biograffilm, som på sigt vil gavne biograferne. Men hverken biograferne eller Hollywood-selskaberne bliver vinderne på sigt af den nye aftale:
”De eneste vindere på lang sigt er Netflix, Amazon og Disney, fordi de har bygget globale streaming-platforme, som vil drage fordel fra en kortere biograf-cyklus til film, der vil blive sendt videre til deres egne streaming-tjenester,” lyder det fra MoffettNathanson-analytiker Michael Nathanson ifølge The Hollywood Reporter.
Læs også ‘Her er detaljerne i biografaftalen: Rabat i filmleje og 20 procent af PVOD‘.
Fordelen for biograferne med den nye 17 dages-aftale kan dog være, at man kan håbe på at indgå de samme vilkår med Netflix om eksklusivitet, vurderer Nathanson.
#1 Geekalot 4 år siden
De folk der har set den kamp jeg har ført herinde, må da begynde og erkende jeg bare havde lidt ret for nogle år tilbage nu. Tror selv kim, snart vil blive nødt til at smide håndklæden i ringen :)
#2 Nagash 4 år siden
Haha! Han overgiver sig sgu aldrig. Skyklapper er et uigennemtrængeligt værn :-D
#3 Geekalot 4 år siden
#4 Bishop 4 år siden