Efter lang tids venten er den første trailer til “Django Unchained”, der er instruktør Quentin Tarantinos hyldest til westerngenren, er netop blevet udsendt på vegne af The Weinstein Company.
“Django Unchained” omhandler den tidligere slave Django (Jamie Foxx), der sammen med sin befrier og mentor, Dr. King Schultz (Christoph Waltz), arbejder som dusørjæger.
Djangos egentlige mål er dog ikke at indfange lovbrydere, men derimod at blive klar til at kunne redde sin kone fra den modbydelige slaveejer Calvin Candie (Leonardo DiCaprio), der ejer klubben Candyland, hvor man kan bruge den store overflod af kvindelige slaver til at fornøje sig med, samtidig med at man ser modbydelige dødskampe mellem mænd, som var de gladiatorer.
“Django Unchained” indtager danske biografer 31. januar 2013.
#21 Driver 12 år siden
Mindede mig omgående om Children of Men, da blodet rammer kameralinsen.
Den scene var skudt i et langt take på 6 minutter og blodet på kameralinsen måtte digitaliseres væk da den senere hen i scenen, ifølge instruktøren, blev distraherende.
#22 Lehrmann 12 år siden
Var heller ikke en af de mange, der faldt bagover stolen, da Tarantino kom med plot-point-filmen Inglorious Bastards.
#23 Lehrmann 12 år siden
#24 JonasHH 12 år siden
Hmm...er ikke helt enig. Jeg vil ikke mene, at der er en dybere mening bag volden i Drive. Den fungerer super godt, da den kommer bragende og uventet som et resultat af filmens langsomme, men intense opbygning og tempo, men der er ingen grund til at den skal være så grotesk detaljeret og voldsom som den er (andet end at det bare ser møgfedt ud når et hoved eksploderer i slow-motion.) Volden er tænkt som en modsætning til filmens minimalistiske stil, men IMO enden den bare som ren æstetik pga. dyrkelsen af den: faktummet, at vi som seere er tvunget til at se ALT det grusomme ske, full-on med høj detaljegrad. At Refn har valgt stil før substans med Drive, er faktisk også en af grundene til at jeg elsker filmen, for det kan han virkelig finde ud af, men vil ikke mene at volden kan retfærdiggøres som andet end dyrket ultravold.
Og vil heller ikke mene, at volden i Tarantino's film, fx Pulp Fiction, er voldelig bare for at være voldelig. Tværtimod. Den er der for at føre plottet videre, i modsætning til Drive, hvor den er der for at (som du selv påpeger) stå i kontrast til resten af filmen og den stille og rolige stemning. I Pulp Fiction spiller volden en rolle for historien: Vincent & Jules skyder ved et uheld manden bag i deres bil og bliver nødt til at skaffe sig af med liget, og så videre...Volden fører til en plotdrejning i modsætning til Drive, hvor den udpensles kun for at chokere og provokere.
Min pointe er bare: Synes du bør give Tarantino's film en chance til! ;)
#25 Business Monkey 12 år siden
Nu er det ikke blot et hvilket som helst funk nummer, men selve 'The Payback' (get it?) af James Brown. Dog er det et nummer der selv har en historie conteks, sådan at jeg selv blev underligt overrasket at det musik er brugt i filmen, dog blev jeg overbevist om at det var et godt valg af musik, da den ændres til et western agtigt tema lidt senere i traileren.
Ang. Tarantino som filmmager, så vil jeg faktisk påstå denne film ser ud til at kunne bære en reel historie i modsætning til de fleste af hans (nyere) film. Tarantino har ofte glemt at et manuskript har brug for motivation andet en set-up of pay-off, og det lider især film som Inglorios Basterds og Death Proof af, da der på intet tidspunkt i historien er en motivation for den videre handling. Såvidt jeg kan se i trailere til Django Unchained, så er der en reel historie, som derefter kan MULIGGØRE de fede, stilistiske træk som Tarantino excellerer i.
Af de årsager ser jeg meget frem til denne film, som jeg indtil videre ikke havde gjort stor notits af.
#26 Driver 12 år siden
Nu er den diskussion jo svær at tage, hvis du er fan af Tarantino og jeg ikke er. Hvilket jeg ikke er (!) og jeg vil heller ikke give hans film flere chancer. ;)
Volden i Drive er skildret på realistisk vis og det samme er karakternes reaktioner derpå. Bedst skildret i Motel scenen, hvor han med blod i hele ansigtet, forfalder til toilettet, istedet for at storme ud af døren. Han kan ganske enkelt ikke kapere det.
Og volden i Drive har da om noget en dybere mening. Det er den, der bryder med det tilforladelige billede vi har af Driver. Voldens tydelighed og tidspunkt smadrer det billede vi hidtil havde opbygget af Driver, omend vi måske altid har kunne fornemme at noget ulmede under det stille ydre.
Den realtiske og makabre vold er bare Refn'sk, og så ved man, at det måske er med lidt (meget) overdrive på, men der er en dybere mening med volden i Drive og den kan i den grad retfærdiggøres.
Hvis volden i Drive ikke er der for at føre plottet videre, så ved jeg ikke hvorfor den er der.
Måske du burde se Drive igen, for volden er en essentiel del af filmen og ikke kun med for at chokere og provokere.
Hvis vi pakker det ind i om, der er en mening med at volden skal være så detaljeret, så nej, ud over den tydelige skitsering af Drivers mørke side, MEN i såfald så gælder det jo også Tarantinos film og stort set alle action-relaterede film.
Og så vi jo lidt ude i en PG-13 vs R-rated diskussion, som der pt. finder sted i The Dark Knight Rises tråden.
En diskussion, vi ikke bør begive os ud i. ;)
#27 the_paki_don 12 år siden
Jeg er vild med "Drive". Har plakaten smækket op på væggen, så jeg ser Ryan Gosling som noget af det første, når jeg tipper hovedet op (sammen med Yoda, Darth Vader og Batman).
Men jeg vil have svært ved at forsvare din udtalelse om realistisk skildring, når det gælder karakterernes reaktioner. I hvert fald i scenen You know what I mean?
#28 Driver 12 år siden
I know what you mean, men nu mente jeg snarere Driver og Irenes reaktioner, MEN jeg har alligevel en teori:
Know what I mean? ;)
PS. Stik mig den plakat eller jeg smadrer dig...Driver-style. ;D
#29 Highland Park 12 år siden
Jeg håbede, at Django fik lov til at beholde det vildtvoksende afrohår. Pokkers også!
#30 JonasHH 12 år siden
Fair nok, du kan ikke lide Tarantino. Det er hvad det er :)
Men mht. Drive: Ja, volden er essentiel, fordi den bryder med den stemning vi har fået etableret samt hovedpersonens karaktertræk. Helt enig. Men den overdrevne skildring af denne vold, er grunden til at jeg mener at det går hen og bliver en "gimmick", der mister sin egentlige betydning. Og så forvirrede den der "dybere mening" mig en smule - det lød som om du mente, at volden havde en symbolsk betydning. Men du mener sådan set bare i forhold til historien og Driver's karakter, og der kan jeg godt se hvad du mener, for det er jo sådan filmens voldsepisoder er tænkt - jeg synes bare at tacklingen af volden rent visuelt er en hindring for denne virkning frem for at være understøttende.
Jeg angreb din kommentar, fordi du skrev at volden i Drive, ikke var ultravold. Det må den siges at være. Vi har bare delte meninger om, hvorvidt hensigten med denne ultravold fungerer eller ej :)
Lige til sidst, har også en Drive plakat hængende på væggen! ;)