Tilbage i marts kunne vi på Filmz rapportere, at filmselskabet Alcon Entertainment var i de afsluttende forhandlinger om at købe rettighederne til en franchise baseret på sci-fi-klassikeren “Blade Runner” fra 1982.
Se også: ”Blade Runner 2″ måske på vej.
Siden da er det gået hurtigt, og det skulle nu være sikkert, at en ny “Blade Runner” snart vil se dagens lys med den oprindelige instruktør – Ridley Scott – bag kameraet.
Det vides endnu ikke, om Scott vil lave en fortsættelse til den originale film, eller om det bliver en prequel. Ligeledes er det usikkert, om Harrison Ford – der spillede Blade Runner’en Deckard i originalen – vil medvirke i projektet.
Én ting burde der dog ikke være tvivl om – man må formode, at filmen vil blive i 3D, eftersom Scott for nylig udtalte, at han efter “Prometheus” aldrig vil lave en film igen, der ikke er i 3D.
Se også: Se det første billede fra Ridley Scotts “Prometheus”.
#31 MaxHHansen 13 år siden
Nok bare mig der har sovet i timen... men hvorfor skulle han ikke gide arbejde med Scott?
#32 schodt 13 år siden
Men en spin-off i samme univers kunne være super interessant i mine øjne. Der er mange aspekter af menneske-vs-replikant analogien der kunne være interessante at grave dybere I.
Og hey - måske endda at Scott vil læse Phillip K. Dick's "Do Androids Dream of Electric Sheep" inden han starter optagelserne denne gang?
#33 Bruce 13 år siden
Det har jo noget med Scotts generelle arbejdsprocedurer og form at gøre. Han er jo på ingen måde kendt for at ligge på den lade side, når det gælder om at lave store sets. Jeg har det ganske fint med cgi, når denne først og fremmest bruges til at skabe kulisser og omgivelser. Jeg forventer ikke, at man bygger Colosseum for at noget bliver realistisk, men at man udnytter CGI's muligheder og undgår CGI's svagheder og i den henseende synes jeg så absolut, at Scott er en instruktør, som har et godt blandingsforhold. Det vigtige ved en film er illusion og bemærker man f.eks. ikke greenscreen, så er det da en succesfaktor og en fiasko, hvis det modsatte er tilfældet. Ofte er det ved de organiske strukturer, at CGI fejler.
Produktionen er enorm, eftersigende 2 x Bond størrelse og billederne der er sluppet ud allerede siger en del om arbejdet bag.
Mht. 3D er jeg også skeptisk. Jeg har stadig til gode at se en fantastisk 3D film, som ikke er animeret. Jeg anser både Tron og Avatar for at være animerede, fordi det er de animerede elementer, som virker bedst. Til gengæld anser jeg også Scott for at være langt overlegen de instruktører, som hidtil har "leget med 3D", når det kommer til det visuelle, så jeg betragter Prometheus som eksamen for 3D. Hvis ikke Scott kan præstere en fantastisk 3D oplevelse med Red 5K kameraer, ja, så tror jeg 3D er og bliver et animationsværktøj.
Mht. Blade Runner, så synes jeg det er en glimrende film. Visuelt et mesterværk, men det er ikke min Scott favorit. Hvis Scott går tilbage til den, så håber jeg det er fordi han har en historie han gerne vil fortælle og ikke blot overvældes af interessen og mulighederne omkring Prometheus. Men jeg er særdeles glad for at se Scott arbejde i sci-fi genren igen.
#34 BN 13 år siden
Her er et bud på det (copy/pasted fra min top 200):
Blade Runner - The Final Cut - (Ridley Scott, 1982)
Et filosofisk og eksistentielt science-fiction-drama, der handler om den ensomme og ikke specielt heroiske "Blade Runner" Deckard (Harrison Ford), der får til opgave at finde og dræbe en gruppe undslupne replikanter, d.v.s. menneskelignende androider. Opgaven vanskeliggøres af, at de netop ligner mennesker til forveksling og kun kan opdages via en omfattende test, der afslører deres følelsesmæssige reaktioner.
Med hensyn til såvel filmens dybere mening som den underholdningsværdi, kan jeg ikke selv udtrykke det bedre end filmz-anmelder The Insider har gjort:
"Hvor er det ironisk, at en film, der til tider anklages for at være et følelseskoldt effektorgie, ender med at være en af filmhistoriens mest livsbekræftende fortællinger. Replikanternes kamp for at forlænge deres kortvarige liv tvinger os til at erkende værdien af vores egne eksistenser og alt det, vi tager for givet som beboere i en uoverskuelig verden med en horisont, der konstant flytter sig. Næsten hver eneste scene i 'Blade Runner' stiller seeren det vigtigste af alle spørgsmål: Hvad vil det sige at være et menneske? Deckards modstander, [replikanten] Roy Batty, leverer en hjerteskærende og dybt poetisk monolog (som en ubeskriveligt fremragende Rutger Hauer selv forfattede halvdelen af), der smukt minder os om tidens flygtige væsen og nuets enorme betydning.
Naturligvis må man ikke glemme, at "Blade Runner" ikke kun er en filosofisk og eksistentiel affære, der fornemt hylder de værdier, som romanforlæggets ophavsmand, Philip K. Dick, værdsatte. Ridley Scotts blot tredje film er tilmed en ofte vanvittigt underholdende thriller og et gribende kærlighedsdrama. Harrison Ford er perfekt som den asociale, ensomme Deckard, der forelsker sig i replikanten Rachel. Hun spilles af Sean Young, der hverken før eller siden har mønstret en præstation af samme kaliber."
Visuelt er filmen betagende smuk, og det samme er Vangelis' synthesizer-musik.
Et sandt mesterværk.
#35 KEiZ 13 år siden
#36 Babo84 13 år siden
#37 Babo84 13 år siden
Var der nogen grund til, at vi skulle læse din anmeldelse her? :)
#38 Moog 13 år siden
Det er ca. sådan jeg har det i hvert fald :)
At der er CGI i næsten alle 3d film er vel bare et symptom på "dovenskaben" i Hollywood når de skal producere store film. Vil dog mene at lige præcis Avatar og Tron er ret svære at lave uden tons af CGI :)
Hvad angår Ridley's arbejds mentalitet, er det fuldstændig sindsygt meget arbejde han lagde i detaljer og sets, når man ser bag kameraret til Alien. En tilgang man nærmest kun kun har set i dag fra Peter Jackson og Ringenes Herre.
#39 BN 13 år siden
Læs og forstå ...
Bortset fra det, er det jo snarere The Insiders anmeldelse, lige pånær de sidste par linjer.
#40 Leo DiCaprio 13 år siden