Tom Cruises seneste sci-fi-basker ”Edge of Tomorrow” måtte noget skuffende se sig forvist til en tredjeplads på den amerikanske box office-liste, da weekendens billetsalg var optalt.
Se også: Anmeldelse: Edge of Tomorrow
Filmen, der kostede knap én milliard kroner at producere, formåede kun at hive 160 millioner kroner hjem til produktionsselskabet Warner Bros. i weekenden.
Heldigvis for Cruise og co. tegner der sig et andet billede på det internationale biografmarked.
I Kina indspillede “Edge of Tomorrow” for lidt over 136 millioner kroner i weekenden. Det er den fjerde største åbning i år og Tom Cruises største åbning i verdens folkerigeste land nogensinde.
Billetsalget fra Sydkorea, Mexico og Rusland pyntede også gevaldigt på box office-tallene, der nu er oppe på 611 millioner kroner.
Og det er netop det internationale marked, der skal redde pengene hjem for “Edge of Tomorrow”. Det mener Veronika Kwan Vandenberg, der er vicepræsident hos Warner Bros. International.
”Den her film appellerer enormt meget til et internationalt publikum. Folk i hele verden elsker Tom Cruise, og de vil også elske denne her film,” siger hun til branchemagasinet Variety.
Det vil ikke være første gang, at en amerikansk blockbuster skal sætte sin lid til det internationale biografpublikum.
Sidste år floppede Guillermo del Toros ”Pacific Rim” i USA. Men dens enorme succes på verdensplan resulterede i en indtjening på lidt over 2,2 milliarder kroner.
#1 the_paki_don 10 år siden
Og så er det ærgerligt at se, at en original sci-fi film ikke kan få folk op at køre i USA, når den blander den gode formular med fed action, gode skuespilspræstationer og en langt hen ad vejen veldrejet historie.
Håber den når at samle momentum med at folk anbefaler den til hinanden. Anmelderne har i hvert fald ikke vækket den nødvendige begejstring.
#2 BN 10 år siden
Uha-da-da! Tjente den kun 160 millioner i USA i løbet af 2-3 dage? Jamen dog! ... Hvordan skal den film dog nå at skabe overskud - i USA alene - de følgende uger og måneder? Der mangler jo hele 15 millioner dollars, før filmen har tjent sig selv hjem!!!
Er det mon virkelig sådan, at nærmest ingen amerikanere skal filmen se EFTER den første weekend? Hvis den kan tjene 160 millioner dollars - stadig i USA alene - på blot 2-3 dage, hvor mange millioner dollars kan den så ikke tjene på 10, 20, 30 eller 60, for ikke at sige 100 dage (alt efter hvor længe den går i de amerikanske biografer)?
Blot en betragtning alene angående det amerikanske film-marked, idet vi et øjeblik ser helt bort fra det internationale marked.
#3 Morten Vejlgaard Just 10 år siden
#4 BN 10 år siden
Ét er tradition og økonomisk vanetænkning og dermed forbundne prognoser. Noget andet er, at det i realiteten nok næppe er sådan, at hver eneste succesfulde amerikanske film oplever det samme forløb vedrørende indtjening (og hastigheden heraf) og popularitet (herunder dominoeffekten af mund-til-mund-anbefalinger IRL og på internettet fra positive almindelige biografgængere). Den flotte modtagelse af filmen fra både anmeldere og filmfans generelt kunne godt tyde på, at det er for tidligt at sige noget afgjort omkring amerikanernes lyst til at se filmen - det er jo trods alt ikke alle mennesker der ser nye film på premieredagen eller indenfor de første par dage.
#5 Morten Vejlgaard Just 10 år siden
#6 henrique406 10 år siden
Tror du har fået blandet lidt rundt i Kr. og Dollars i dine beregninger. Den har ikke tjent 160 mio dollars hjem i første weekend, som du skriver i dit 2. afsnit. Men derimod 160 mio kr
#7 danish99 10 år siden
#8 BN 10 år siden
Hov! Ja, det har da du ret i. :-)
Nå, men så ser det i stedet sådan her ud:
Første weekend har - omregnet - indbragt cirka 29 millioner dollars i USA. Ergo skal der cirka 6 ligeså indbringende weekender mere til, før filmen har tjent sig selv ind (produktionsomkostningerne). Eller filmen skal eksempelvis over de næste 100 dage (regnet fra og med i mandags) indtjene op til 1,5 million dollars om dagen. Det betinger (bedømt ud fra en gennemsnitspris på 8 dollars for en biografbillet), at yderligere 18,25 millioner amerikanere (182.500 om dagen) ser filmen - eller 5,76 procent af USA's befolkning (som idag er på 317 millioner).
Skønsmæssigt 3.625.000 amerikanere så filmen den første weekend. Det er 1,14 procent af den amerikanske befolkning.
Skal produktionsomkostningerne blive dækket alene i USA, kræver det altså, at i alt 6,90 procent af amerikanerne ender med at have set filmen i landets biografer. Umuligt? Urealistisk? Måske. Det er klart, at det kræver en stigende, accelererende interesse de kommende uger og måneder.
#9 Ispep 10 år siden
Det er stadig meget skuffende tal at præstere (29 millioner dollars) på en åbnings weekend. Faktisk tæt på en katastrofe vil jeg påstå taget alt i betragtning. Det er jo en dyr blockbuster med super stjernen Tom Cruise, som normalt er garant for langt større boxofficetal. I den anledning fik en film som Godzilla 93 millioner dollars på sin åbningsweekend med et lavere produktionsbudget.
#10 T. Nielsen 10 år siden