Instruktøren Paul Greengrass og Matt Damon, der tidligere har arbejdet sammen på “Bourne duellen” og “The Bourne Ultimatum”, har slået sig sammen igen på thrilleren “Green Zone”.
Den første trailer til filmen er netop udkommet og kan ses her.
Filmen foregår i de tidlige og kaotiske dage under Irakkrigen. I Bagdad i 2003 bliver chefsergent Roy Miller (Damon) og hans hold af inspektører sendt til den irakiske ørken for at finde masseødelæggelsesvåben, som formodes at være skjult der.
Overalt, hvor de bevæger sig, gør lureminer deres jagt på dødbringende kemikalier til et livsfarligt arbejde. Men i stedet for krigsmateriel opdager Roy, at det er sandheden, som bliver holdt skjult for dem.
“The Green Zone” har dansk premiere 8. april.
Se også: Matt Damon giver opdatering om “Bourne 4″.
#41 filmz-ab 15 år siden
I Know, men du fik det til at lyde som om du faldt i søvn (gjorde du måske også) under filmen, og deraf missede du jo dens kvaliteter, hvis du da sov :-)
Bruce
Nu synes jeg ikke Heat har så meget af det, i så fald kan det siges om alle action film. Saving bruger det godt, enig - men forskellem mellem Saving og Bourne 3 er, at Bourne foregår i væsentligt højere tempo - der er faktisk ikke et eneste break i filmen. Det ville virke underligt, hvis kameraet rystede under en lang samtale i Saving?? Jeg synes som sagt, shakycam understreger bournes mentale tilstand, som er kaotisk, og derudover skaber det realisme i actionscenerne, som også er kaotiske i virkeligheden.
Fint nok du påpeger kritik til denne teknik, men der er altså også folk der nyder det, kan tåle det og ikke får hovedpine af det - og fint nok du gør, men se lidt "indad" hvis jeg skal komme med et par visdoms ord :-)
#42 BN 15 år siden
For mig at se er det overordnede sigte med den rystede kameraføring ikke, at vi som publikum skal kunne leve os ind i Bourne's mentale tilstand, men først og fremmest at skabe følelsen af, at det er virkeligt, det vi ser - det er DERFOR Paul Greengrass bruger denne visuelle stil. Kameraet er håndholdt og uroligt ligesom når tv-fotografer prøver at komme så tæt på virkelige personer og begivenheder som muligt. Man føler i høj grad, man er til stede. Det er derfor selv en samtale henover et bord i et lokale er filmet på samme måde.
Samtidig er Greengrass visuelle stil også med til at understrege det kaos, der opstår, når gaderne i Moskva forvandles til en slagmark, eller den panik der opstår blandt folk, når der pludselig opstår skyderier, vold og forfølgelsesjagt iblandt dem. Hvad selve Bourne angår, er shaky-cam ofte med til at understrege - ikke hans mangel på overblik, for dét har han, men derimod den stress og det pres, han udsættes for, når alle jager ham og stræber ham efter livet.
#43 filmz-ab 15 år siden
Din sidste understregede sætning: Shakycam der skal understrege stres, pres, vrede og frustration - er det ikke bournes mentale tilstand da?? Du modsiger dig selv, hvis jeg har forstået dig ret??
Jeg giver dig ret i, stilen først og fremmest er der for at skabe realismen. Men nu betragter jeg Greengrass som en begavet herre, og derfor tror jeg også han bruger det af andre grunde - ja, muligt jeg ligger meget i filmen, men det kan filmen tåle og holde til og giver god mening, synes jeg. Men det er bare noget crap, eller hvad, Bruce.
#44 Patriarch 15 år siden
#45 BN 15 år siden
Jo, dér skal det understrege hans mentale tilstand, men ikke HELE filmen igennem i de scener hvor han medvirker.
#46 BN 15 år siden
#47 filmz-Bruce 15 år siden
"Så meget af det?" Hvorfor skal der lægges vægt på meget eller lidt? Der er "det" i Heat, hvor "det" gør mening ifht. det som foregår i filmen. I Heat er det ikke et spørgsmål om stil for stilens skyld.
Ja forskellen er, at Bourne bruger stilen i hele filmen. Ikke engang dokumentarisk, men som om fotografen havde granatchok og troede D-Dag blev udkæmpet i et kontorlokale under en konversation.
Ja Greengrass har helt klart fanget, hvordan det ville være at klemme sig ind i en slåskamp. Synd han ikke fangede det fra Bournes synspunkt.
Jeg ved ikke lige, hvorfor hovedpinen og "tåle det" skal bringes på banen. Hvis du læser mine indlæg igennem herover, så er det vist kun dig og bn, som forstår min kritik på denne vis, selvom jeg helt klart tilkendegiver forholdet i min kritik. Var det bare så nemt at tage en kodymagnyl og så få en filmisk oplevelse ud af det, så havde jeg da prøvet det.
Kritik er nu engang ikke afhængig af, hvorvidt der er mange, som er enige eller uenige med ens argumentation og der er intet der lægger mig fjernere end at tage hensyn til andre folks smag, hvis jeg nu engang har en mening, så visdoms ord preller som sædvanligt af på mig :)
#48 filmz-Bruce 15 år siden
#49 filmz-ab 15 år siden
Nu er de fleste scener med bourne ret dramatiske i filmen :-)
Bruce:
Jeg mener slet ikke Heat har "det". Skudscenen du omtaler er jo bare filmet på den måde alle actionfilm/scener filmes på - forstå mig ret, jeg elsker Heat. Men "det" kan du finde selv i Bad Boys 2. Men Heat skaber realisme på en anden måde - f.eks med brugen af lyd. Mann har en utrolig evne med at få lyden til at føles helt autentisk. Manns collateral bruger derimod en anden stil - skudt digitalt, som også giver et realistisk præg, men spiller samtidig en dybere rolle.
Nu har både BN og jeg argumenteret for, hvorfor stilen passer her, hvor du derimod lyder som en, der pines :-)
#50 filmz-Bruce 15 år siden
Det er jo altid svært at argumentere, når modparten på forhånd vælger at forstå argumentationen uafhængigt af dens fremsættelse.