Først vendte et flertal af anmelderne tommelfingeren nedad. Nu skuffer billetsalget. “Warcraft” har haft en skidt åbning i USA, hvor spilfilmatiseringen blot har indtjent 161 millioner kroner. Et skidt resultat for en film med et produktionsbudget på over en milliard kroner.
Se også: ”Warcraft” hitter stort i Kina
Det er The Hollywood Reporter, der skiver, at “Warcraft” har haft svært ved at nå ud til de biografgængere, der ikke er bekendte med filmens computerspilforlæg. Faktisk er hele 53 procent af de solgte billetter gået til fans af spillet.
Det har altså vist sig svært at sælge fantasyuniverset til den almene befolkning i USA. “Warcraft” er primært slået igennem hos de allerede indviede.
I Kina ser det dog bedre ud. Her er filmen åbnet stærkt og har allerede indtjent omkring en milliard kroner. Dermed er produktionsomkostningerne stort set blevet dækket.
Der skal dog hentes hele tre milliarder kroner, før filmen økonomisk går i nul, når marketingbudgettet medregnes. Set i lyset af succesen i Kina er det dog slet ikke utænkeligt.
Håbet om en tilfredsstillende indtjening lever altså fortsat for instruktør Duncan Jones, der tidligere har udtalt, at han håber at få lov til at skabe en hel “Warcraft”-trilogi.
#11 Aragorn76 8 år siden
(The tentpole likely will need to earn $450 million or more to break even.) citat fra det link der er angivet.
"Likely" er da et vagt udtryk i forhold til facts, og det her dokumenterer da intet udover en amerikansk anmelders egen mening. Vi ved jo hvad anmelderne i USA siger om filmen, og det giver jeg intet for. Er det måske en regel at film skal indtjene sig selv 3 gange for at gå i nul?
Vil gerne se nogle tal, før jeg tror på en eller andens gisninger, før jeg tror på det.
Beklager hvis jeg har været uhøflig, men kan ikke rigtigt bruge gisninger til noget, som ikke er undersøgt til bunds.
#12 Driver 8 år siden
Dvs. Warcraft med et budget på $160 mio skal indtjene omkring $320 mio.
Dertil kommer promotion m.m., vis budget den også skal tjene ind.
Her er en anden tommelfingerregel, at des større budget en film har, des mere har promotiondelen kostet.
Dvs., at de i artiklen regner med, at promotion m.m. har kostet $130 mio. Det virker måske umiddelbart lidt højt sat, men det er slet ikke usandsynligt, at branding delen har kostet så meget for et produkt som Warcraft.
Så jeg tror ikke, at deres estimering, om at den skal indtjene $450 mio, er helt ved siden af.
Til artikler som denne, så skal man dog også huske på, at vurderinger på, hvorvidt film er flops eller ej, som oftest også tager udgangspunkt i de forudgående analyserer og målinger, der vurderer, hvor meget, man regner med, at filmen vil tjene ind i sin åbningsuge. Derfor kan en film godt anses som værende et flop, hvis den tjener mindre end det anslåede beløb.
Jeg synes dog generelt ikke, at det giver mening at vurdere en films succes ud fra åbningsweekenden, da en film jo sagtens kan enten falde i salg eller tage til i salg i ugerne fremefter.
#13 Fc-Sonny 8 år siden
Man kan nærmest ikke lave et nyt brætspil uden at der så skal laves en film om det.
#14 Geekalot 8 år siden
#15 silegnaV 8 år siden
#14 Du misser hans pointe.. Hvorfor må folk ikke brokke sig uden folk brokker sig?
Aragorn76 -> Er du ligeså arrogant, når du ikke er bag en skærm? En saglig tone er at foretrække, hvis man vil have en go' dialog.
#16 Aragorn76 8 år siden
Lol, hvem har tisset på din sukkermad?
Jeg er aldeles ikke arrogant, og jeg kan sagtens køre en saglig tone for at få en god dialog.
Hvis du vil blande dig i debatten, så er du da velkommen, så længe den er saglig og ikke personlig;)