I forbindelse med biografpremieren på thrilleren “Body of Lies”, der har Leonardo DiCaprio og Russell Crowe i hovedrollerne, har Filmz kigget nærmere på nogle af instruktøren Ridley Scotts bedste film.
Den 70-årige instruktør, der som ung var stor fan af David Lean, Akira Kurosawa og Stanley Kubrick, er i en alder af 70 år stadig konstant i sving med adskillelige kommende projekter.
I denne artikel ses der tilbage på filmene “Alien” (1979), “Blade Runner” (1982), “Gladiator” (2000), “Kingdom of Heaven” (2005) og “American Gangster” (2007).
Læs mere i Ridley Scott – Hollywoods utrættelige håndværker.
#1 Patriarch 15 år siden
#2 zamm- 15 år siden
#3 filmz-Bruce 15 år siden
Those who are about to die salute you :)
#4 MagnusP 15 år siden
#5 filmz-Bruce 15 år siden
Hvis der er langt mellem Ridleys "snapse", så er det enten fordi man er forvænt eller man har det fint med at nøjes med mindre fra andre instruktører i samme genre. Når Ridley er værst (og nu ser jeg bort fra bl.a. White Squall og A Good Year), så er hans visuelle fingeraftryk ikke til at komme udenom. Han kan få lort til at se spiseligt ud!
Det er sgu et ret godt resumé, især hvis man kigger lidt ned over listen af klassiske instruktører og deres 10 bedste film.
Body of Lies
American Gangster
Kingdom of Heaven
Matchstick Men
Black Hawk Down
Gladiator
1492: Conquest of Paradise
Blade Runner
Alien
The Duellists
#6 Michael Andersen 15 år siden
#7 filmz-Bruce 15 år siden
Ikke omkring hans håndværksmæssige kunnen, for den er uomtvistelig. Ja, en film som Gladiator er meget overvurderet, hvorimod Kingdom of Heaven i dir.cut med en langt mere interessant politisk agenda, er det modsatte. Black Hawk Down ... tja ... kan godt give dig ret i, at den er mere vellykket på et rent underholdningsmæssigt plan, end på et kunstnerisk. Thelma ...! Ja ... en film som nok var mere holdbar i "sin tid", end i dag.
Uden tvivl er Alien og Blade Runner de store højdepunkter i karrieren, det kan vel nærmest hele verden i dag skrive under på :)
Personligt synes jeg så Matchstick Men er en perle, som jeg er sikker på, ville have fået langt mere ros, havde et mere "kunstnerisk navn" stået bag. 1492 deler vandene og jeg ved godt jeg er i undertal, men jeg synes det er en fantastisk flot visuel film, som har meget tilfælles med Terrence Mallicks signatur. Jeg tror den får sin renæssance i HD :)
Og så er der American Gangster. En genre hvor vi er blevet brødfødt med Scorseses visioner igennem årtier, visioner som ABSOLUT er kompetente, men som på ingen måde sætter referencerne for genren. Jeg har den største respekt for hr. Scorsese, men American Gangster undgår, modsat Scorsese, det spektakulære, den eksplicitte vold, som de fleste vælter over hinanden for at berømme. Istedet rammer han tonen fra selve tiden, nemlig Prince of the City og Serpico, blot 30 år efter og sjovt nok er de største indvendinger mod hans værk, at den er langsommelig. Der er jeg så helt klar i mælet, når jeg mener, at mange i dag, simpelthen ikke har tålmodigheden til at følge en historie og dens udvikling, med mindre lortet er pumpet op omkring 3-4 action sekvenser :)
Men selv betegnelsen "håndværker", kan jeg godt leve med i en tid, hvor filmbranchen i den grad er beboet af filmskabere, som søger det artistiske uden på nogen måde at have vist, at de har de basale grundlæggende kundskaber i deres værktøjskasse. Men de er vel på en måde blot tiden tegn på, at KAN man springe over, hvor hegnet er lavest og få folk til at "sluge genialiteten i lorten", så er det den hurtigste vej til banken.
Jeg foretrækker dog stadig hæderligt Ridley Scott håndværk, fremfor en forklædt kunsterisk prut :)
#8 Highland Park 15 år siden
Men det skal du jo ikke.
Godnat og sov godt. :)
PS: "Black Hawk Down" hører til blandt det mest elendige bras, jeg har set. Ord kan ikke beskrive, hvor voldsomt han skuffede mig med den film.
Men "1492: Conquest of Paradise" kan jeg nu ret godt lide. Du er ikke den eneste bruce. Og så er der jo soundtracket... mmm... Vangelis... fantastisk tema. :)
#9 filmz-Bruce 15 år siden
Tja Black Hawk Down tilfredsstiller mig ihvertfald på det rent underholdningsmæssige plan og så er det tilmed produceret i topklasse. Bras vil jeg ikke kalde det, ihvertfald ikke uden at være nødsaget til at kunne kalde 80% indenfor genren de sidste 10 år for bras. Uden tvivl tilføjer den gamle Ridley, sine egne kunstneriske valg og de kan nogle gange godt forekomme lige vel "Top Gun" agtige, med "hell yeah" og "nu skal vi dælen duleme ...", men når en film alligevel skal huskes for sine actionsekvenser, hvorfor så ikke gøre dem seværdige og ikke mindst mindeværdige for en ekstrem stærk cinematografi, hvor det ikke er lyden, som skal fortælle seeren hvad der sker, men lyden som akkompagnerer det visuelle udtryk. Jeg kan sagtens pege fingre af meget bras i nutidens sammenlignelige film, hvor det mere er instruktørnavnet fremfor produktet, der råbes hurra for. Nogle gange har jeg på fornemmeren, at det kan være en ulempe at være et etableret navn, fordi "tiden" hellere vil tilbede det "nye" for nyhedens skyld. Isåfald siger jeg, fuck og fist det nye!
Men igen, så JA, man kan sagtens sige han skuffede med den film, nu man ved, HVAD den mand faktisk formår at lave.
#10 Michael Andersen 15 år siden
Jeg har lidt samme problem med f.eks. Paul Greengrass og Shyamalan. Instruktører som fastholder en bestemt stil i stedet for at rive suttekluden i stykker engang imellem og prøve noget andet.
At det de så laver, måske er bedre end hvad hovedparten laver, har jeg altid ment er lidt et trist argument for at de gerne må fortsætte med det. For så er de bare intelligente udgaver af Michael Bay og Tony Scott, som også nu holder sig til det sikre; deres egen stil. Om det handler om gigantrobotter eller slemme drenge osv. så er opskriften næsten den samme; hurtige klip, vilde kamerapanoreringer, samme type filmmusik osv. osv.
Hvis f.eks. Fincher lavede alle sine film som "Zodiac" ville jeg også blive sur på ham i længden for at spilde sit talent. Fremragende som filmen er, så bliver en instruktør hundrede gange mere interessant at følge, når han også overrasker og laver noget helt andet. Umiddelbart skulle man ikke tro at "Zodiac" er lavet af instruktøren bag "Fight Club", der med al dens festfyrværkeri er det modsatte af den afdæmpet "Zodiac", men Finchers stemme/personlighed kan mærkes 100% og alligevel er stilen meget forskellig fra film til film.
Filmfolk, som udfordrer sig selv, er bare mere spændende at følge. Det er også derfor jeg elsker Jerry Goldsmiths musik og altid kan finde nye ting i den. At han kunne lave melodiøs rummusik til "Star Trek", og så skifte stil til også at være manden bag noget helt fuldstændigt andet, som den brutale musik til "Planet of the Apes", gør hans bedrifter meget mere interessante og imponerende :)
Den slags kunstnerisk diversitet er toppen, bare det ikke bliver sådan noget Thomas "se mig jeg kan spille på 117 forskellige instrumenter" Eje noget ;)