Superheltefilm er seriøse, mener Joe Russo.

Det er superheltenes tid. Således tegner 2018 til at blive et rekord-år for superheltefilm – læs om det her.

Men superhelte-succesen har også fået stigende kritik. Det gør publikum barnlige, imens andre, mere seriøse film har det svært med at tiltrække sig opmærksomhed.

Den kritik preller dog af på “Infinity War”-instruktør Joe Russo:

”Vi har ikke brug for den nedladende tone. Gode film handler altid om at finde en følelsesmæssig sandhed. Hvorfor skal man skide på en stor del af publikum, fordi de kan lide eventyr og reagerer på den form for historiefortælling?” siger Joe Russo ifølge The Guardian.

Tidligere på året slog Fox-chef Stacey Snider et slag for ikke kun at satse på superhelte i Hollywood – læs om det her.

Vis kommentarer (12)
Gravatar

#1 SublimeKen 5 år siden

Nu er det jo ikke fordi de opfinder den dybe tallerken. Jeg elsker superhelte film, men derfor kan man vel.godt kalde en spade for en spade
Gravatar

#2 Mejse 5 år siden

#1 bestemt ikke, men man kan jo heller ikke give dem skylden for at mere "seriøse" film ikke kan tiltrække sig opmærksomhed, det er jo bare et udtryk for hvad gennemsnits publikummet vil have.
Gravatar

#3 Jesper_w 5 år siden

Undskyld er vi ikke tilbage om debatten om hvsd som er kunst. Kan Picasso kun skabe kunst.
Film er film, hvem bestemmer hvad en seriøs film er. Og har har retten til at definer andre som useriøse.
Gravatar

#4 Bishop 5 år siden

Off topic : Morten Vejlgaard Just hvor kan man indsende nyheder?

Gravatar

#5 Johnny42 5 år siden

Nu var jeg så mere underholdt af The Meg og Rampage end nogen af de superhelte film, jeg har set i år, men jeg har ingen illusion om at det er gode film, eller at de skulle kunne blive indstillet til Oscars(bortset måske i tekniske kategorier).
Gravatar

#6 Mejse 5 år siden

#5 har aldrig forstået det med "gode film" hvis en film har til mål at underholde og du føler dig underholdt er det så ikke en god film ? hvis en film vil skabe debat og være sætte fokus på vigtige emner, og den gør det, er det så en bedre film ?

tænker "god film" begrebet er ligegyldigt, mange finder jo ikke oscar film gode, andre gør, det er en smags sag intet andet.
Gravatar

#7 SublimeKen 5 år siden

#2

Jeg er både enig og uenig, for man kan ikke benægte, at superheltefilmene lidt stjæler publikummet fra andre film. Hvis der ikke var noget der hed MCU, er jeg sikker på at nogle af de andre effektdrevne film ville have tjent meget mere på verdensplan. På den anden side, er størstedelen af de andre effektdrevne film som har været udgivet de sidste par år, virkelig ringe i forhold til MCU filmene, og det er jo ikke Marvels skyld, at de andre selskaber laver lort. Tilgengæld tror jeg også at film som Mad Max: Fury Road og Blade Runner 2049 (Som er niveauer over marvel filmene) ville have tjent mere hvis det ikke var for superheltefilmenes udtømning af publikums lommer, og det er selvfølgelig lidt ærgeligt at det skal gå ud over gode film som dem.

#5

Gode film er vel subjektivt. Jeg synes bestemt at marvel filmene er gode film. Har personligt været mest underholdt af Infinity War i år, og synes at Rampage var det sygeste lort. Har ikke set The Meg i endnu. Hvis man så også vil lave en objektiv vurdering af hvad der konstituerer en god film, så er det vel majoriteten af publikum, blandet med "eksperternes" mening man skal forholde sig til. Der ville jeg nok kigge på henholdsvis imdb, rottentomatoes, cinemascore, etablerede anmeldere som ikke er at finde på rottentomatoes, letterboxd.com, box office, skuespil, tekniske virkemidler og manuskriptkvalitet. Kigger man på dem så fremstår Avengers: Infinity War som et mesterværk og Rampage og The Meg fremstår som skrald.

Men som sagt, så er det selvfølgelig subjektivt, men synes ikke man kan sammenligne Rampage og The Meg med MCU, på den måde du gør. Altså som om din holdning er baseret på objektivitet. Jeg ved godt du ikke siger det direkte, men det fremstår lidt som om det er det du mener, med den måde du skriver på, for rent objektivt er MCU flere niveauer over de to. Rampage ville desuden aldrig blive nomineret til en Oscar i nogle tekniske kategorier, for på det område var det seriøst virkelig ringe lavet, fra CGI til klipning og cinematografi.
Gravatar

#8 Mejse 5 år siden

#7 tja det kan der være noget om, men igen det er jo fordi at det er de film folk helst vil se, så det er jo ikke superhelte film der er problemet med folks smag (hvis man ser det som et problem altså) altså selvfølgelig hvis man har råd til at se en film, så ser man den man helst vil se, kan jo ikke give superhelte film skylden for at ramme et bredere publikum og levere det flere vil se, end andre film :)

men jo de trækker da folk væk fra andre film, men igen det er jo fordi det er det folk vil se :)

men altså ja andre film lider da nok under deres succes, hvilket da bestemt er ærgerligt, men at give andre skylden for at man ikke har den succes man føler er berettiget, er nok en af grundene til man ikke har klaret det godt til at starte med ;)
Gravatar

#9 Johnny42 5 år siden

#7 Der findes intet der er objektivt, når det drejer sig om film. Det eneste der bør være afgørende for en selv er det man selv synes er godt. Men jeg har ingen illusioner om at nogle af de film vinder de helt store priser. Personligt fandt jeg Infinity War kedelig, forudsigelig og ALT ALT for lang. At et flertal mener noget andet bør ikke påvirke min eller andres mening.
Gravatar

#10 SublimeKen 5 år siden

#9

Fair nok og ganske rigtigt, havde nok fejlbedømt dit indlæg så. Men jo, der faktisk nogle ting ved film som er objektive. Så en ret så faglig og videnskabelig artikel om det engang, hvor skribenten gjorde nogle ting klart (Som fx mikroudtryk og kropsprog hvad gælder skuespil, som var videnskabeligt baseret)

Personligt fandt jeg den ingen af de ting, fandt den endda nærmest for kort. Måske lidt forudsigelig, men blev da overrasket et par gange (Thor's ankomst i Wakanda, At de valgte at bestøve Spiderman, Black Panther, Doctor Strange, Peter Quill og Groot. Selvom jeg selvfølgelig godt ved de kommer tilbage, så troede jeg bare i det mindste to-tre af dem ville være en del af de overlevende til at redde de andre i Avengers 4)