Først var det Lars von Trier der især kritiserede de danske manuskriptforfattere, og nu har Bille August rettet hård kritik mod hele filmmiljøet i Danmark.
August, som snart er aktuel med den engelsksprogede film “Return to Sender”, mener at mange personer i filmbranchen tænker ens og særligt følger dramaturgiske regler mere end at tænke på selve indholdet i historien. I stedet skal det gode miljø og de mange penge i dansk film bruges på mere udvikling af instuktører og skuespillere, mener August.
Han sammenligner dansk skuespil med det højere niveau i Sverige, hvor skuespillerne udvikles til internationale standarder. ”Men jeg tror ikke på, at det hjælper de fem-ti skuespillere, der konstant optræder i danske film. For det er stort set de samme roller, de spiller hver gang,” mener August.
Kritikken har fået flere politikere til at diskutere filmstøttens form og man skulle efter sigende være klar til at justere kriterierne for støtte.
#11 chandler75 19 år siden
Film som "Blinkende lygter", "I kina spiser de hunde" og "Gamle mænd i nye biler" anser jeg derimod som dårlige kopier af dårlige amerikanske film, hvor dialogen er skrevet til papfigurer og ikke til rigtige personer.
#12 Riqon 19 år siden
Iben Hjejle er altid en hysterisk bitch, der er romantisk på bunden. Mads Mikkelsen er altid en viljestærk og ulækker enspænder. Nicolai Lie Kaas er enten en stille fyr uden selvtillid eller et spassermongolbarn.
At der så selvfølgelig er sket en udvikling er da altid noget - men det gør os ikke gode. Gamle danske film ligner jo stort set allesammen hinanden i deres overfladiske revyform.
Men man må da tage hatten af for de mere eksperimenterende film, som der dog også er (og som #11 kommer ind på), og som Bille August sikkert heller ikke har glemt, idet han jo blot taler om en generel tendens i den danske filmbranche, men ingen regel uden undtagelse.
#13 mr gaijin 19 år siden
#14 mimic 19 år siden
#15 davenport 19 år siden
..og det forsømte forår, ikke at forglemme!
#16 chandler75 19 år siden
Og sådan zigzakker dansk film videre...
#17 thomas040 19 år siden
prøv at kigge på psykologiske thrillers.... hvorfor kan de ikke laves i danmark? film som Identy og Psycho for den sags skyld har jo ikke kostet alverden... men manuskriptet er super hamrende spændende... ingen vilde special effects, men bare nervepirrende spil.... herjemme har vi hella joof der laver dårlige film...
niveauet er simpelthen for lavt... gysere, romantiske komedier (på et IKKE socialrealistisk plan), thrillers og så videre... burde være muligt...!!
det koster altså ikke alverden.. psycho blev lavet for under 1 million dollars
#18 bornholme 19 år siden
#19 filmz-keyser 19 år siden
Danske film er kedelige, for paadagoiske og frem for alt for gentagende i sine plots. Danske film handler stortset altid om smaa danske tragedier(hvilket jeg har det ok med, hvis det ikke var fordig dette emne var blevet afprovet hundred-vis af gange f8r.)
Da dansk film opfant dogme princippet var det et stort skridt i den rigtige retning, men efter nu 10 aar med dogme film begynder principptet saa smaat at do ind. Efter min mening skulle dansk film overveje saa smaat at "Move On to something different"...
hvrofor ser vi ingen thrillers eller sci-fic's for den sags skyld? En film som Donnie Darko kostede ikke altverden, faktisk mindre end nogle danske film. Men hvad der gor den anderleds end de danske film, er, at den tor at experimenter.
#20 filmz-shaviro 19 år siden
For mig at se er det eneste det handler om, med dansk film, at skabe en historie om ulækker vold der, hvis det skal være rigtig godt, går ud over uskyldige og dyr. Karaktererne skal helst være så afstumpede som muligt og spyde profaniteter som en velsmurt maskine. Blinkende lygter, Adam's Æbler er fine eksempler på sådanne hulemands film. De efterligner amerikanske voldsfilm fra 80'erne. Hvor lavt kan man gå?
Nu skal det siges at jeg ikke ser alle danske film, så der er sikkert også gode imellem, det er ikke alle denne slags primitive voldsfilm.