Universal Pictures i Danmark bryder med biografvinduet – direkte VOD-premiere på udvalgte titler indenfor de kommende dage.

Coronakrisen holder aktuelt de danske biografer lukket. Det går særligt ud over en række premiereaktuelle film, der ikke kan blive vist for et publikum.

Derfor tager den danske afdeling af Universal Pictures nu nye metoder i brug og sender aktuelle biograftitler direkte ud på VOD-streaming, siger flere kilder til Filmz.

Der bliver i første omgang tale om Blumhouse-gyseren “The Invisible Man” (biograf-premiere den 27. februar) og Jane Austen-filmatiseringen “Emma” (biograf-premiere den 5. marts).

Dermed bryder Universal Pictures i denne corona-undtagelsestilstand med biografvinduet, der normalt sikrer biograferne premiere-eksklusivitet på typisk tre måneder før streaming-premieren.

Det bliver VOD-tjenester som Blockbuster, Viaplay, SF Anytime og formentlig også iTunes, der kommer til at tilbyde “The Invisible Man” og “Emma” til streamingkunderne i Danmark.

VOD-premieren sker efter planen fra på fredag den 20. marts, hvis teknologien når at komme på plads inden da – ellers senest fra på mandag.

Prisen er ikke endeligt bekræftet, men Filmz erfarer, at de to titler hver især bliver tilgængelige til en pris i nærheden af 189 kroner – svarende til to biografbilletter.

Bliver VOD-forsøget en succes kan andre titler også være på vej. Universal overvejer aktuelt “The Hunt” – der på grund af coronavirussen ikke får dansk biografpremiere – samt “Dolittle”.

Læs også ‘Hollywood-gigant tilbyder coronaramte biograffilm på streaming‘.

Filmz har talt med en række andre danske filmdistributører, der også overvejer at bryde med biografvinduet og i stedet omgående udsende biograftitler fra februar og marts på VOD-streaming.



Vis kommentarer (12)
Gravatar

#11 MacGuffin 4 år siden

Nemlig! Priserne ned, så det slet ikke kan lade sig gøre at lave de film I elsker at se.
Gravatar

#12 Zalon 4 år siden

#11 det er jo ikke sådan at det hænger sammen, ved salg/leje af et digitalt produkt så er udgiften til levering minimal. Så da der nærmest ingen udgift er pr. salg er det med at sætte prisen sådan at den samlede indtægt bliver så høj som mulig.

Skriv ny kommentar: