Færre og færre personer indløser billetter til de film, som Danske Filmkritikere belønner.

“Holiday” blev Bodilfestens store vinder med fire priser – heriblandt hovedprisen for Bedste danske film.

Men selv om prisuddelerne fra Danske Filmkritikere er vilde med “Holiday”, så smitter det ikke af på publikum.

3.098 biografbilletter blev der solgt i Danmark til årets Bodilvinder. Og det ligner en trend.

Sidste års Bodilvinder “Vinterbrødre” fik 10.391 personer i biografen, imens “I blodet” fra forrige år solgte 5.519 biografbilletter.

De seneste tre års Bodilvindere har således solgte færre end 20.000 biograf-billetter.

Derimod stormer publikum aktuelt ind til “Ternet Ninja” (889.486), der blev forbigået ved Bodilfesten.

Det samme gælder Afdeling Q-franchisen, “Klovn”-filmene og “Klassefesten”-trilogien. Publikum vælter ind til disse film, imens anmelderne giver priser til små indie-film og Lars von Trier.

Over de sidste 10 år har årets mest sete danske film i snit solgt 646.154 biografbilletter. Tilsvarende skal der kun 144.355 biografbilleter til for at vinde en Bodil for Bedste danske film.

Her er de seneste 10 års Bodil-vindere:

Holiday (3.098)
Vinterbrødre (10.391)
I blodet (5.519)
Under sandet (175.366)
Stille hjerte (258.453)
Jagten (673.855)
Kapringen (140.464)
Melancholia (60.156)
R (33.017)
Antichrist (83.235)



Vis kommentarer (16)
Gravatar

#11 spedisci 5 år siden

spedisci (10) skrev:
Anmeldere har da ikke mistet forbindelsen til virkeligheden - de anmelder film ud fra nogle saglige kriterier - klipning, fotografi, nyskabelse, kreativitet, leg med mediet osv.
Det er da tværtimod biografpublikummet, der velvilligt lader sig underholde af den samme fortælling gentaget i det uendelige, store eksplosioner og bare bryster. Den slags film kan jeg også godt blive underholdt af,bevares - men det gør dem jo ikke til gode film. Og jeg husker bedre de biografoplevelser, hvor jeg blev udfordret af en mere kunstnerisk film. Eksempelvis Still Hjerte og Melancholia er nogle virkelig stærke film, man husker. Fordi de var anderledes, fordi de turde berøre følsomme emner eller fordi de påvirkede en mere følelsesmæssigt end Batman vs Superman.
Man skal lade være med at sætte lighedstegn mellem "jeg følte mig underholdt" og "det er en god film" - verden er fordummende nok i forvejen.
At den almindelige seer er ligeglad med det kunstneriske aspekt og bare gerne vil underholdes på et helt generelt plan, synes jeg er ærgerligt. Det sænker kvaliteten overall

Og når det er sagt, kan man også sagtens kombinere en film med noget på hjerte og samtidig underholde masserne. Derfor jeg er skuffet over, at Ternet Ninja blev forbigået. Det er ikke uhørt filmkunst, men Anders Mathesen vil gerne noget med filmen og det kan man mærke.
Gravatar

#12 nwinther 5 år siden

#10 - Enig, der er forskel på en publikumssucces og så en "filmfaglig" interessant film.

Personligt ser jeg meget få danske film, mest fordi jeg synes mainstream-filmene er fyldt med ligegyldigheder, og "prisvinderne" er psykologiske dramaer som vil noget med sjælens lidelse og pis.

Alt for få har en interessant eller gribende historie, og selv når de har (som f.eks. "En kongelig affære") bliver det spildt på et eller andet sekundært kærlighedsdrama som enten er presset ind i historien, eller i bedste fald blot burde have været katalysator for den egentlige fortælling. I stedet bliver det bare psykoligisk kærlighedsdrama med "eders eder".

Det var dér, Under Sandet var god, at den havde en historie at fortælle og gjorde dramaet effektivt.
Og der synes jeg sådan set, at vi har masser af virkelige fortællinger at tage fat på i Danmark, men at de som oftest spildes med alt for stor fokus på "det personlige drama", hvor man skal se ind i sjælen på Dirch Passer, og bliver ved og ved og ved med at se ind i sjælen.
"I, for one, welcome our new insect overlords" - Kent Brockman
Gravatar

#13 sunijoensen 5 år siden

spedisci (10) skrev:
Anmeldere har da ikke mistet forbindelsen til virkeligheden - de anmelder film ud fra nogle saglige kriterier - klipning, fotografi, nyskabelse, kreativitet, leg med mediet osv.
Det er da tværtimod biografpublikummet, der velvilligt lader sig underholde af den samme fortælling gentaget i det uendelige, store eksplosioner og bare bryster. Den slags film kan jeg også godt blive underholdt af,bevares - men det gør dem jo ikke til gode film. Og jeg husker bedre de biografoplevelser, hvor jeg blev udfordret af en mere kunstnerisk film. Eksempelvis Still Hjerte og Melancholia er nogle virkelig stærke film, man husker. Fordi de var anderledes, fordi de turde berøre følsomme emner eller fordi de påvirkede en mere følelsesmæssigt end Batman vs Superman.
Man skal lade være med at sætte lighedstegn mellem "jeg følte mig underholdt" og "det er en god film" - verden er fordummende nok i forvejen.
At den almindelige seer er ligeglad med det kunstneriske aspekt og bare gerne vil underholdes på et helt generelt plan, synes jeg er ærgerligt. Det sænker kvaliteten overall


100% det her. Hvis popularitet var lig med kvalitet, så havde Kandis og Bamses Venner vundet samtlige musikpriser de seneste 30 år.
A Mo-Jo, it's a very high-tech machine that transmits pages over the telephone! It only takes eighteen minutes a page!
Gravatar

#14 Justin 5 år siden

#8
du behøver ikke af læse anmeldelserne, bare kig på stjernerne, hvis der eller måske 1 er det et tegn om af man skal gå ind og se den

eneste problem med Movy er af kim ikke underholder derovre
Gravatar

#15 Justin 5 år siden

#10
" store eksplosioner og bare bryster"
lige præsis, jeg syntes af det en seriøs anmeldelse brude have et bombe meter og Bryst score, så slippet man for af lsæe anmeldeslen og bare kan kigge på hvor meget den scorer
Gravatar

#16 Snipp 5 år siden

#15 oof
I was once in a story... guess what, I was awesome!

Skriv ny kommentar: