Det kan godt være, at streaming vinder mere og mere frem, men det giver de legendariske instruktører Coen-brødrene ikke meget for. Biografen er der, hvor film skal ses, slår de fast.

Se også: Netflix-chef: Flow-tv er dødt om 20 år

Politiken bringer en artikel fra brødrenes pressemøde ved den netop påbegyndte filmfestival i Cannes, hvor Joel og Ethan er formænd for Guldpalme-juryen. Og på spørgsmålet, om hvordan de har de med streaming-udviklingen, er deres holdning klar:

”Hvordan vi har det med, at folk ser ‘Lawrence of Arabia’ på deres iPhone? Der er noget specielt ved at sidde blandt andre mennesker og se film på et stort lærred. Intet kan konkurrere med det,” lyder svaret, hvorpå de to formænd dog må forhold sig til, at de jo netop selv lige har været executive producers for tv-serien “Fargo” for FX til streaming:

”Det er ikke, fordi jeg ikke kan lide tv”, siger Ethan Coen, ”Men tv er fremmed for mig. Jeg har ikke set en tv-serie i årtier.”

Filmfestivalen i Cannes løber fra d. 13. til d. 24. maj.

FACEBOOK: Bliv ven med Filmz.



Vis kommentarer (46)
Gravatar

#21 Geekalot 8 år siden

ahh på den måde hehe
Gravatar

#22 Kim Pedersen 8 år siden

Kære Den Fede, Geekalot, Steady07 og kenze2288,

Jeg skal forsøge at besvare jeres mange påstande, som beklageligvis i overvejende grad beror på misforståelser.

I Tyskland betales kun 7% i moms på biografbilletter. I alle europæiske lande, undtagen England, Bulgarien og Danmark, har man differentieret moms.

Jeg udtaler mig ikke negativt om streaming-serier. Jeg udtrykker blot min mening om at de nævnte serier er prestigeprojekter for streamingtjenesterne, for at lokke folk ind i butikken.

Ingen kan vel påstå at udtrykket ”prestigeprojekter” er negativt ladet. At indgå aftale med Top Gear-værterne er ligeledes et prestigeprojekt, som isoleret set ikke vil give overskud. Men pga. af de øvrige film som købes til spotpris, løber det hele rundt. I Netflix betaler forbrugeren jo for en samlet pakke. Det er gynger og karusseler.

Netflix betaler jo NETOP ikke pr. klik til producenten. Netflix betaler et fast beløb for i en periode at kunne udbyde filmen.

Konkurrencelovgivningen i dette land forhindrer mig i at blande mig i biografernes billetpriser og overvejelser om et månedskort. Det er for den individuelle biograf at beslutte.

Erfaringsmæssigt har det dog vist sig at nedsættelse af prisen på en biografbillet kun har en kort, øjeblikkelig effekt i flere besøg, og snart falder besøgstallet tilbage til udgangspunktet.

Det er forbløffende at en af læserne har været i biografen, hvor der kun sad 9 tilskuere, og dermed mener at kunne anfægte min spådom om 15 millioner solgte billetter i 2015. Til orientering kan det oplyses at der pr. dags dato er solgt 5,9 millioner biografbilletter i Danmark i år.

Og så er der det gode gamle pirat-argument om at filmstjernerne i Hollywood tjener for mange penge. Ja, det er udbud og efterspørgsel. Stjernerne vil altid tjene mange penge, så det er ikke dem det går ud over. Hvem pirateriet derimod går ud over, er de lavtlønnede inden for filmindustrien: tømrere, elektrikere m.v. som pludselig står uden job.

At danske biografejere, som alene bidrager til et sukkerknald i de amerikanske studiebossers kaffe, skulle kunne lægge pres på Hollywood, er et morsomt postulat.

På streaming tjener producenterne ikke 100% af indtægterne. I bedste fald omkring 70%. Husk også på at Netflix betaler en fast pris, hvilket betyder at en producent i teorien kan blive spist af med 10% af indtægterne.

I biograferne afregnes pr. øjne der kigger på. I streamingtjenesterne betales pr. klik, uanset hvor mange øjne der kigger med. Med andre ord: at flytte tilskuere fra biograferne til streamingtjenesterne vil betyde et gigantisk fald i indtægterne.

Jeg har aldrig påstået at 1 piratkopiering = 1 tabt salg. Hvad jeg derimod har skrevet er at streamingtjenesternes priser er fastsat på grundlag af piratsidernes ”gratis”. Hvis streamingtjenesterne satte deres priser op ville det betyde øget pirateri og mindre indtægter til streamingtjenesterne og dermed til producenterne.

Til Kenze2288, I dit scenarie om økonomien bag filmene, vil der ikke blive mindre råd til film. Blot er dine forudsætninger helt i skoven. Du jonglere med både prissætning og antal husstande. Lad mig sige det på denne måde: Hvis du havde ret, var dine tanker for længst blevet effektueret.

Med venlig hilsen

Kim Pedersen
Gravatar

#23 Den fede 8 år siden

Altså, du skrev

Kim Pedersen (10) skrev:
I nævner 2-3 tv-serier som alene er prestigeprojekter til at trække folk ind i streamingtjenesternes abonnementer. Isoleret set er de næppe overskudsgivende, men fordi streamingtjenesterne køber de øvrige film til spotpris, løber det rundt. Man kan faktisk sige de danske filmproducenter er med til at betale bl.a. ”House of Cards”.


Det lugter fælt af, at du nærmest vil kreditere danske filmproducenter for Netflix succes. Du forsøger i hvert fald at dreje den derhen ved at skrive sådan, og det klæder altså ikke en direkte konkurrent som dig. Derudover slog jeg ned på, at du kaldte det prestigeprojekter, fordi det kan være et negativt ladet udtryk, der har til formål at få en bedrift til at lyde som om, den er drevet mere af lysten til at fremstå succesfuld end reel passion. Og det er i øvrigt en helt logisk sammenslutning, når man ser på konteksten, du har skrevet det i.

Du kan desuden ikke tillade dig at kloge dig på Netflix' tal og spekulere i mangel på profit, når du ikke aner en døjt om det. Jeg vil sige, du er lige negativ nok, for med al den omtale og eksponering en serie som House of Cards eksempelvis har fået på verdensplan, så ved du udmærket godt, hvad den slags gør for indtjeningsmuligheder (tag nu bare hele reklame-delen).

Omkring momsen så vidste jeg ikke der var en specifik moms på biografbilletter i Tyskland. Men England er i samme båd som Dannmark, skriver du, og her koster en gennemsnitlig biografbillet 6,53 pund. Altså 67 kroner, igen lavere niveau end Danmarks. Hvad er dit forsvar her?

Ellers er jeg stort set enig i dine øvrige betragtninger.
Gravatar

#24 Kim Pedersen 8 år siden


Kære Den fede,

Glad for der er noget vi er enige om.

Lad mig forsikre om at ’prestigeprojekter’ ikke var negativ ment.

For at præcisere: Jeg vil kreditere Netflix’ succes til ALLE producenter, deriblandt de danske, som sælger deres film til streamingtjenesten til spotpris.

Jeg ved noget om hvad ”House of Cards” har kostet at producere, sammenholdt med indtægterne streamingtjenesten har, hvorfor jeg påpeger at vi taler om gynger og karusseller.

Netflix er alene fokuseret på hvad der kan få forbrugeren til at blive abonnenter. Og øvrigt hemmeligholder Netflix transaktionsantallet på de enkelte film, for at sætte røgslør op for producenterne og en egentlig vurdering af deres forretningsmodel.

Ja, I England har de heller ikke differentieret moms, nøjagtig som i Danmark. I England er der dog en generel moms, som er 5% lavere end i Danmark. Derudover vil jeg nævne aflønningsniveau og at Danmark har en generelt højere gennemsnitlig biografstandard end i England. Se blot Odeon biografkæden, som i udstrakt grad består af gamle nedslidte biografer.

Hvis billetpriserne skal sammenlignes, bør man i første omgang fratrække momsen. Det giver et noget bedre grundlag for diskussion.

Med venlig hilsen

Kim Pedersen
Gravatar

#25 Den fede 8 år siden

#24

Hvis det ikke var negativ ment, så lader vi den ligge.

Kim Pedersen (24) skrev:
Jeg ved noget om hvad ”House of Cards” har kostet at producere, sammenholdt med indtægterne streamingtjenesten har, hvorfor jeg påpeger at vi taler om gynger og karusseller.


Men du ved ikke, hvad House of Cards rent faktisk hiver ind på kontoen, når alle aspekter tages med. Og der siger jeg bare stilfærdigt, at jeg ikke ville være så pessimistisk omkring det som dig.

Og tilbage til momsen. Jeg synes stadig, jeg har en sag, hvis du regner efter. Jeg hører hvad du siger, når du snakker om andre faktorer, men tilbage står bare disse kendsgerninger:

1) Danmark har verdens dyreste biografbilletter (det havde vi i hvert fald for nogle år siden, men anyways....vi er pretty up there)

2) Undersøgelser taler deres tydelige (entydige) sprog. Den suverænt største årsag til at folk vælger biografen fra er den høje billetpris. Ikke biografernes faciliteter eller at det ikke passer ind i skemaet eller [indsæt selv]

3) Forrige år blev det dokumenteret, at den gennemsnitlige billetpris i Danmark er steget tre gange så meget som den generelle prisudvikling.
Gravatar

#26 Kim Pedersen 8 år siden

Kære Den fede,

1. At Danmark har verdens højeste priser på biografbilletter er ikke korrekt. Det har vi aldrig haft. Både Norge, Sverige (trods deres lave biografmoms) og Schweiz har højere gennemsnitlige billepriser og Finland er nogenlunde på niveau med Danmark. Det hænger naturligvis sammen med omkostningsniveauet i disse lande.

2. Det kan godt være det kommer som en overraskelse for dig. Men for at producere en vare, må omkostningerne kunne dækkes af indtægter, ellers udgår varen. Producenterne må nødvendigvis hente store indtægter fra biograferne, efter indtægterne i home entertainment-sektoren er røget i frit fald. For 10 år siden bidrog biograferne med 40% af filmbranchens indtægter, i dag er det over 60%. Nogen må altså betale for de hundedyre spillefilm.

3. Ja, det er korrekt et medie havde undersøgt prisudviklingen i biograferne over de sidste 65 år. Og det skulle ikke undre mig om prisudviklingen har været voldsom. Man kan dog ikke sammenligne den biografoplevelse publikum fik i 50’erne, med den oplevelse de får i dag. Det er som at sammenligne pærer og møtrikker. I øvrigt har biograferne investeret så mange penge i teknisk udstyr, lejemål med skrånende gulve, stadium seating og store lærreder, m.m. gennem de sidste femten år, at biograferne slet ikke tjener penge på selve biografdriften, men derimod må hente deres overskud via concessions.

Jeg kan i øvrigt notere mig at den gennemsnitlige billetpris i de danske biografer har været fastfrosset på samme niveau, siden finanskrisens start.

Med venlig hilsen

Kim Pedersen
Gravatar

#27 Den fede 8 år siden

Du taler udenom, Kim.

1) Læs hvad jeg skriver. Jeg tog forbehold. Og vi er under alle omstændigheder godt deroppe af.

2) Sort snak. Aner ikke, hvad du prøver at sige der. Det har i hvert fald ikke rigtigt nogen relevans i forhold til det, jeg skrev. Jeg snakkede om billetpriser som problematik, hvilket du åbenbart ikke har lyst til at snakke om. Hold dig til emnet.

3) Tja, mit udsagn (eller rettere økonomiprofessorens udsagn) er stadig beviseligt sandt. Er absolut enig i dig i, at oplevelsen er blevet forbedret, så det var ikke ment som en direkte kritik men som en nuance i debatten.
Gravatar

#28 Kim Pedersen 8 år siden

Kære Den fede,

Næh, jeg forsøger såmænd blot efter bedste evne - og inden for lovgivningens rammer - at besvare rækken af misforståelser, som bliver præsenteret i denne tråd.

1. Du lagde ud med at skrive vi i Danmark havde verdens højeste billetpriser. Det er ikke korrekt – heller ikke at vi havde det for nogle år siden.

2. Som jeg tidligere har gjort opmærksom på, er prissætningen op til den enkelte biograf at bestemme. Den hverken kan eller vil jeg kommenterer. Vi har en konkurrencelovgivning i dette land, og du må respektere jeg ønsker at holde mig inden for lovens rammer.

3. Fortsat er præmissen i den gode økonomiprofessors undersøgelse yderst tvivlsom.

Under alle omstændigheder er film i biografen stadig den billigste form for underholdning, man kan sikre sig ude at hjemmet. Sammenlign blot med teater-, koncert- og operabilletter.

Med venlig hilsen

Kim Pedersen
Gravatar

#29 Driver 8 år siden

#27

Han [Kim] svarer, af hvad jeg kan se, udmærket på dine spørgsmål, problemet er vist bare, at han ikke giver dig ret ;)
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#30 Geekalot 8 år siden

#27 drop det du får ham aldrig til at indrømme han ikke har ret.

Skriv ny kommentar: