Har biograferne en fremtid? Ja, mener Regner Grasten, men kun hvis der laves en digital omstilling til simultan-udsendelser af premierefilm. Danske Biografers formand, Kim Pedersen, er helt uenig. Biograferne dør, hvis Grasten får sin vilje.
Se også: Christopher Nolan og James Cameron advarer imod Screening Room
For i modsætning til Regner Grasten så mener Kim Pedersen bestemt ikke, at de nye digitale muligheder er positive for biograferne. Eller filmindustrien generelt:
”Jeg begrænser mig så sandelig ikke kun til biograferne. Jeg mener det bliver døden for hele filmindustrien,” skriver Kim Pedersen som modsvar på sin blog hos Ekkofilm.
Samtidig mener biograf-formanden, at premierefilm i både biograf og på VOD vil føre til mere ulovligt filmforbrug:
”Danske film er jo p.t. forskånet for, at filmene ligger på pirattjenester, så længe filmene vises i biografen. Det vil Regner Grastens forslag gøre en ende på.”
#31 kenze2288 8 år siden
#30 Kim, når du engang gider kommer med statistik der faktisk er brugbart kan det være jeg gider diskutere med dig. At musik branchens omsætning faldt med så mange % kan ingen bruge til noget som helst, det giver ikke det fulde billede. Det er jo kun af salg så vidt jeg kan se også. Hvor meget er udgifterne faldet? hvor meget mere tjener de på koncerter fordi det nu er nemmere at få sit musik udbredt? Hvor meget mere på merchandise, hvor meget på reklame indtægter fra fx youtube? Du skriver også selv man ikke kan sammenligne det at lave film og musik, så hvorfor skulle filmbranchen se et lige så stort dyk? Så længe du ikke kan bevise at bundlinien er så meget ringere for musik branchen kan jeg ikke tage det seriøst.
Det er desuden ikke mit job at komme op med en løsning for filmbranchen. Det er lidt et større arbejde end min fritid giver mig mulighed for. Men der er jo nogen hvis job det reelt er at kigge på dette. Flere og flere bliver gode til computer, hvis i ikke snart tilbyder noget bare i nærheden af hvad piratkopiering kan tilbyde folk (og her tænker jeg kun convenience, ikke at piratkopiering er gratis), ja så taber i til sidst kampen. Der er masser af penge at hente hvis i vil indse at folk faktisk ikke kun piratkopiere fordi det er billigt, men faktisk fordi det er nemmere og der er et udbud som ikke er muligt lovligt.
#32 Geekalot 8 år siden
#33 Kim Pedersen 8 år siden
Jeg ser – som vist den eneste professionelle i filmbranchen – en værdi i at lytte til forbrugernes ønsker og forsøge at forklare dem konsekvenserne af deres ønsker og ikke mindst forklare hvorfor filmbranchen agerer som den gør.
Udokumenterede påstande og forudsætninger flyver gennem luften fra brugerne i dette forum og ikke mindst er udtalelser mod bedrevidende fremherskende. Viden på dette område, er de fleste brugere herinde ganske uimodtagelige overfor.
Jeg tager jeres negative syn på biografer til efterretning, omend den stigende folkelige opbakning til bifferne, fortæller en ganske anden historie. Det er da virkelig besynderligt at forbrugerne omfavner biografer i større og større udstrækning, til trods for talrige tilbud om at se filmene i hjemmet til spotpris og at biografvinduet er blevet kortere og kortere. Nu helt ned til 3-4 måneder, ikke 6-8 måneder som en enkelt bruger herinde mener der går.
Så noget må biograferne jo kunne, som rækker langt ud over blot en eksklusivitetsperiode, om end eksklusivitetsperioden selvfølgelig er den vigtigste faktor i forbindelse med filmindustriens største indtægtskilde.
At musikbranchens omsætning er faldet med 71 procent, kan i allerhøjeste grad bruges til noget. Det er jo nøjagtig det samme som filmbranchen har oplevet i home entertainment-sektoren. De digitale medier har kannibaliseret de fysiske, og resultatet er lavere samlet omsætning. Folk vil beviseligt ikke betale det samme på onlinetjenester som de tidligere betalte for de fysiske medier. Det eneste der holder filmbranchen flydende er biograferne, som generere en større og større andel af filmbranchens indtægter. Biografernes indtægter stiger, home entertainment-sektoren er i frit fald.
Hvis onlinetjenesterne fik mulighed for at kannibalisere biografernes indtægter, på samme måde som de har kannibaliseret indtægterne fra dvd og blu-ray, vil der ikke være basis for filmproduktion som vi kender den. Så må forbrugerne nøjes med billige tv-film, lavbudget, og gamle film. Alt det ragelse er Netflix jo er fyldt med pt.
Og kan brugerne i dette forum nøjes med det, forstår jeg slet ikke diskussionen. Så lad dog de hundedyre spillefilm være og lade dem blive udsendt, så det i fremtiden fortsat kan betale sig at producere dem.
Jeg bestemmer ikke lanceringsstrategien for filmene i hele verden, jeg har ikke antydning at indflydelse på den slags. Men jeg forklarer gerne – som tidligere nævnt - hvorfor filmbranchen agerer som den gør.
Det er måske vel meget at forlange, at filmbranchen kollektivt skal begå selvmord, blot for at imødekomme nogle enkelte forbrugere, som ikke har den fjerneste idé om hvad de taler om, endsige kan overskue konsekvenserne af deres egne ønsker.
Hvis der virkelig var øgede indtægter i at lade forbrugerne få adgang til alt på alle platforme, ville vi have set det forlængst. Er der ét sted hvor ’money talks’, så er det i filmbranchen.
Jeg er netop blevet rådet til at indstille diskussionen, af bruger i en anden tråd på denne portal. Brugeren skriver det er et faktum er at jeg redegør for min holdning med fakta og logik, men ”er oppe imod personer, der flere gange har demonstreret, at deres holdning ikke er til at påvirke. Ligegyldigt hvor tydeligt ting ellers bliver lagt frem for dem”.
Jeg vil følge brugerens råd.
Med venlig hilsen
Kim
#34 Geekalot 8 år siden
#35 Driver 8 år siden
Du forholder dig stadig ikke til essensen af det hele, nemlig at alle kulturelle oplevelser er steget i pris og at spillefilm tilpasses til biograferne, fordi det er deri, de tjener størstedelen af deres penge hjem.
Det du skriver er jo så inderligt ligegyldigt for sagens kerne. Du skal forholde dig til de fakta, der bliver fremlagt og som gør, at du ikke kan undsige dig, at det er igennem biografen, at de store film tjener deres budget hjem og at det ikke kun er biografoplevelser, der er blevet dyrere, men også koncertoplevelser, sportsoplevelser osv.
Hvis du i øvrigt ikke gider komme med forslag til, hvordan filmbranchen kan ændre sig, så er du jo bare ude på at brokke dig. Hvad skal dit brok i så fald til for? Udover at du vil skabe endnu mere splid mellem dig og Kim Pedersen end I i forvejen har. Det er da fjollet. Jeres diskussioner med Kim Pedersen kunne rent faktisk være interessante at følge med i, hvis I ikke i forvejen skriver ting som "det er som at snakke til en dør". Dig og Geekalot har tydeligvis bare et horn i siden på manden og fred være med det, men meget produktivitet, det kommer der ikke ud af det.
#36 Geekalot 8 år siden
#37 Driver 8 år siden
Jeg er ikke del af en diskussion med Kim Pedersen for jeg har ikke noget horn i siden på ham eller på biograferne og deres priser. Det er dig og kenze2288, der er i diskussion med ham, ergo ser jeg ingen grund til at holde dig udenfor og med din retorik tyder alt jo på, at du har lidt beef med ham. Jeres diskussion kunne jo som sagt være interessant både her og i den anden tråd, hvis du ikke skrev ting såsom:
"Gider du være en anelse seriøs"
"Det får du ham aldrig til at indse"
"Får du ham aldrig til at indrømme"
"Han er håbløs at få noget ud af"
"Han er altså ikke nem at have med at gøre herinde"
"Det her er dælme op ad bakke"
Hvorfor ikke lige hæve niveauet fra den slags udtalelser, når nu I faktisk har en interessant diskussion oppe at køre.
#38 Geekalot 8 år siden
#39 kenze2288 8 år siden
Men du efterspørger min løsning. Min løsning går ud på at få lavet en løsning der er fordelagtig for kunderne, som samtidigt giver de samme indtægter. Jeg er af den overbevisning, at der må være flere penge i det samlede billed, at hive 300 kroner ud af en familie per måned end 4-500 kroner per film når de så kun ser i snit under 3 film om året. Fx med månedskort til biograf som har været diskuteret. Lige nu diskutere vi jo den samlede bundlinie og der mener jeg at det er tæt på ligegyldigt om folk ser 2 film til en 50'er eller en film til en 100. Er også ret sikker på folk ville være mere villige til at smide flere penge i filmindustrien hvis bare de fik mere for pengene. Hvis bare i får den gennemsnitlige person til at bruge mere om året må indtægterne nødvendigvis også stige. Det gør i ved at lave et super attraktivt produkt til en attraktiv pris.
Og så lige til dig Kim, tror du i ser en stigning i biografgængere pga 1) voksende folkemængde og det faktum at vi mere og mere ikke gider vente på udgivelserne. 2) fordi oplevelsen ved at gå i bio er blevet bedre/filmene er blevet bedre? Jeg ved godt hvilken jeg tror det er.
#40 Kim Pedersen 8 år siden
Nu da der er kommet en anden og langt mere konstruktiv tone, vil jeg kommentere på nogle af udtalelserne fra Geekalot og Kenze2288. Jeg er absolut ikke ømtålelig, det er alene et spørgsmål om jeg føler jeg spilder min tid i forsøget på at forklare jer, hvorfor filmindustrien agerer som den gør.
Mine løsninger på problemet kan læses her: http://www.ekkofilm.dk/blogs/med-udkig-over-filmbr...
(Jeg er godt klar over pirateri ikke kan umuliggøres, men man kan arbejde på at gøre det meget vanskeligere for ’almindelige mennesker’ at se piratkopierede film.)
Det er absolut ikke tæt på ligegyldigt, om folk ser to film til en 50’er eller 1 film til 100. Tænk på at producenten til første eksempel kun får andel af 50 kroner til at dække sine udgifter med, mens producenten af det andet eksempel får andel af 100 kroner til at dække sine udgifter med. Jeg kan love dig med producenterne ikke er ligeglade.
At vi ser en stigning i antallet af biografgængere har for størstedelens vedkommende følgende årsager:
1. Der er efterhånden ikke den by i Danmark, som ikke gennem de seneste 15 år har fået sit eget nye flotte filmpalads. Biograferne har investeret massivt i store lærreder, god lyd og stadium seating. Og i de byer man ikke har fået helt nye biografer, er de eksisterende blevet kraftigt opgraderet.
2. Antallet af biografsale i Danmark er støt stigende. Det betyder udbuddet bliver større.
3. Takket være digitaliseringen af biograferne, kommer filmene nu ud i den fjerneste afkrog af landet, samtidig (og nogle gange tidligere) med at folk kan se dem på Times Square i New York eller West End i London. Tidligere måtte folk i tyndt befolkede egne af Danmark vente i hele og halve år, før de kunne se filmene.
4. Takket være filmbranchens dårlige økonomi satser producenterne på ”det sikre”. Fortsættelser og filmatiseringer af bøger og tegneserier. Og det gør de øjensynlig stor succes, idet tilskuerantallet stiger.
Jeg tror ikke den stigende folkemængde har nogen væsentlig indflydelse. Så stærkt går det heller ikke. Men klart der er en tendens til at det danske biografpublikum ser filmene hurtigere, men det skyldes først og fremmest at biograferne har kortere og kortere tid at vise filmene i, pga. det kortere og kortere vindue. Derfor bruges flere og flere penge til at markedsføre filmene for. Tidligere kunne man vente på ’mund til øre’-metoden. Det er der ikke tid til længere.
Geekalot: Hvad er det helt præcis for spørgsmål du har stillet, men ikke mener du har fået svar på? Og hvilke udokumenterede udtalelser mener du helt præcist jeg er fremkommet med?
Film er billigere at se end nogensinde. Helt ned til 2-3 kroner pr. film, hvis man deles om et Netflix-abonnement. Og det jo her hele problemet ligger, for 2-3 kroner pr. film kan ikke betale produktionen af filmene.
Jeg mener ikke det er et fremskridt at indtægterne bliver så små, at spillefilm ikke længere kan produceres.
Personligt er jeg ikke negativ overfor et ulimiteret adgangskort, men så længe filmbranchen ikke kan finde ud af hvordan man deler rovet, bliver det ikke til noget.