Man kunne godt tro, at Darren Aronofsky havde brug for en pause efter at have instrueret den ambitiøse og problemfyldte bibel-blockbuster ”Noa”. Men den alsidige instruktør leder allerede nu efter et nyt filmprojekt. Og ifølge The Wrap har Aronofsky kastet sin kærlighed på et sci-fi-manuskript ved navn “Moonfall”.

Se også: Anmeldelse: “Noa”

Manuskriptet, der er skrevet af den forholdsvist ukendte David Weil, bliver beskrevet som ”en ”Fargo”-agtig thriller, der foregår på månen”. Manuskriptet er et såkaldt spec script – altså et manuskript, der er skrevet af en endnu ikke hyret forfatter, der håber at sælge sin historie til et produktionsselskab.

Darren Aronofsky har i følge The Wrap kun talt kort med David Weil om et potentielt samarbejde, og det er på ingen måde sikkert endnu, at han kommer til at instruere “Moonfall”.

Her på Filmz krydser vi fingre for, at den amerikanske instruktør kaster sig over sci-fi-genren igen. Det kan i hvert fald kun blive bedre end hans forrige film “Noa”, der blev anmeldt til én stjerne her på siden og blandt andet fik følgende svada med på vejen:

”Lige meget hvor dumt det litterære forlæg er, så er (film)skaberen Aronofskys gudsjammerlige opgradering af Noa til en actionhelt i “Gladiator”-klassen selv ikke en fantasy-fortælling som Biblen værdig,” skrev Morten Vejlgaard Just i sin anmeldelse af filmen.

TWITTER: Klik ind og følg Filmz.



Vis kommentarer (46)
Gravatar

#21 Andrew Laseen 9 år siden

Nagash (15) skrev:
Det er sgu hans bedste film. Og en af de bedste film nogensinde. Den har en plads, på min personlige top 10.

Det er kun fordi de fleste folk har en pisse dårlig filmsmag, at den aldrig blev anderkendt. Ser den som en moderne Blade Runner, forstået på den måde, at om 15-20 år, anses den pludselig som et mesterværk.
Og så er den skyld i, at jeg ser Hugh Jackman som en fantastisk skuespiller i dag


Jeg er enig, bortset fra at filmen har en plads på min personlige top 1. :)
Gravatar

#22 X&O 9 år siden

Nagash (18) skrev:
The Fountain får lave karakterer, fordi det ikke er en let tilgængelig film. Noah får lave karakterer, fordi det faktisk er en ret dårlig film.

Så hans andre film er altså dårligere, fordi de er lettere tilgængelige?

Nagash (15) skrev:
Det er kun fordi de fleste folk har en pisse dårlig filmsmag

Betyder det så at jeg har en dårlig filmsmag?
Gravatar

#23 Riqon 9 år siden

T. Nielsen (12) skrev:
En sprogforsker (hvad en sådan hedder i fagsprog ved jeg ikke) sagde engang til mig, at hvis folk skriver meget kringlet eller/og bruger mange 'fremmedord' i stedet for at vælge det mest oplagte, enkle og ligefremme, så dækker det ofte over usikkerhed over styrken i egne argumenter (med mere). Ved ikke om det er sandt.


Jeg tror, der er noget om det, selv om jeg ikke skal gøre mig klog på underliggende psykologiske faktorer, men synes i hvert fald at det fremstår mere usikkert. Angående hvilken type sprogforsker, så er der jo flere muligheder. Jeg studerer retorik, for eksempel. Men lingvister har sikkert også holdninger til det. Jeg ved man kan studere semantik, men jeg er ikke sikker på, om man så bliver "semantiker" ;)

Morten Vejlgaard Just (13) skrev:
Jeg ignorerer dig bestemt ikke, læser altid nysgerrigt med, men jeg oplever det ikke, som om du oprigtigt har lyst til en dialog eller konstruktiv diskussion med mig - det virker til, du har bestemt dig for, hvem der er de gode og de dumme/dårlige på Filmz.


Morten, jeg har hele tiden holdt mig til bolden frem for personerne og været meget konstruktiv i min kritik af filmz og af din rolle (læs: ikke din personlighed). Jeg har været helt klar og tydelig med, hvad jeg mener kan forbedres og endda hvordan jeg mener det kan gøres. Ofte vil der være tale om at gå tilbage til de standarder, Filmz.dk over det seneste år (tilsyneladende) har smidt i skraldespanden. Hvis du vil se en lille liste jeg lavede, så kan du læse den her.

I denne tråd handlede det dog først og fremmest om Filmz' anmeldelser, fordi nyheden specifikt henviste til én af slagsen, og en anden bruger (#10) havde allerede delt et synspunkt om den.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#24 Nagash 9 år siden

X&O (22) skrev:
Så hans andre film er altså dårligere, fordi de er lettere tilgængelige?

Nej, og det er heller ikke det jeg skriver. Jeg skriver The Fountain får lav karakter, fordi den ikke er let tilgængelig. Det er ikke det samme som, at let tilgængelige film per automatik er ringere.

X&O (22) skrev:
Nagash (15) skrev:
Det er kun fordi de fleste folk har en pisse dårlig filmsmag

Betyder det så at jeg har en dårlig filmsmag?

JA!!! ;)
Gravatar

#25 Ispep 9 år siden

Det er da godt at du på splitsekund kan definere folks og anmeldernes smag og konkludere at ingen har evnerne til at bedømme svært tilgængelige film. Det kunne også tænkes, blot tænkes, at den måske bare ikke er god nok? Desuden har jeg meget svært ved at se det "svære" i den og så er det vist også pudsigt, at en film som "Upstream Color" hyldes sådan af de fagkyndige og flere andre og jeg kan godt skrive under på, at den er 10 gange sværere end "The Fountain". Stof til eftertanke.
Gravatar

#26 Pécuchet 9 år siden

Nagash (15) skrev:
Det er kun fordi de fleste folk har en pisse dårlig filmsmag, at den aldrig blev anerkendt. Ser den som en moderne Blade Runner [...]


Heldigvis brugte Ridley Scott ikke sine $30 millioner på guld, men skabte derimod en ny kunstform inden for produktionsdesign. Futuristisk realisme > New Age rumfantasi.
Der burde have været Roser.
Gravatar

#27 Riqon 9 år siden

For mig var The Fountain en stærk sanselig oplevelse af musik og billeder, som gjorde et dybt indtryk, før jeg gjorde mig nogle tanker om det filosofiske budskab. Mange har beskrevet den som en film, der skal "regnes ud", men for min del var det bedste ved filmen nu først og fremmest at opleve den som, ja, sanseligt udtryk.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#28 T. Nielsen 9 år siden

#27 Jeg er helt med dig der!
Baby, it's cold outside
Gravatar

#29 T. Nielsen 9 år siden

Her er hvad jeg skrev om den i sin tid!

'Who Wants To Live Forever':

Efter kritikersuccesen med ”Requiem For A Dream“, der er en af de film der mest ægte og indsigtsfuld har prøvet at visualisere en gruppe misbrugeres virkelighedsopfattelse, var der store forventninger til instruktør Aronofsky’s næste projekt, ”The Fountain”.

Ifølge de fleste kritikere er det så ikke lykkes Aronofsky at leve op til forventningerne. ”The Fountain” beskyldes for at være en gang højttravende new age pseudoreligiøse banaliteter. Det er da også på mange måder en drævende og tålmodighedskrævende film, der i et langsomt tempo præsenterer sine handling om hvordan tre (homonyme) mænd i tre forskellige tidsaldre, forsøger at redde deres store kærlighed fra døden ved at finde livets træ og opnå guddommelighed.

Man kan heller ikke nægte historien at være et rodsammen af religiøs symbolisme og tankegang, hvor hinduismen og buddhismen med deres tro på død og genfødsel, ”store og små fartøjer” og kærligheden mellem mand og kvinde som sindbillede på kærligheden mellem mennesket og det guddommelige, blandes løseligt sammen med symboler og tegn fra både jøde- og kristendommen og illustrationer af paradiset have, livets træ og evigt liv.

Men trods alt dette, så finder jeg at det lykkes Aronofsky på mest forunderlige vis at fortælle en ualmindelig gribende smuk historie om en kærlighed større end eksistensen af de mennesker der føler den, på tværs af tid og rum, hvor tre analogiske fortællinger om at miste, er særdeles elegant bundet sammen. Det er på samme tid også en tankevækkende beretning om at kunne, skulle og lære at give slip og acceptere døden som en del af livet.

I både imponerende store og små intime billeder, skabes der igennem hele filmen en fantastisk stemning af overvældende følelser og forførende ro, hvor de små øjeblikke fungerer flot og rørende i kontrast til de opulente momenter og man tages med på en rejse i ens indre liv og hensættes i en tilstand af bevægende ekstase. Jeg har i hvert fald sjældent ladet mig falde hen til en film i en sådan grad som det her skete, så dybtfølt og overvældende på samme tid.

For mig har Aronofsky skabt en enestående modig og pragtfuld film, hvor musikken taktfuldt smelter sammen med de æstetiske lækre billeder, den gennemførte ekskvisitte scenografi og glimrende historie, der alle stærkt komplementerer hinanden. ”The Fountain” er tæt på at opnå en maksimal bedømmelse herfra. Den vil næppe falde i alles smag, faktisk nok i ret få menneskers smag, men det rager mig, jeg fandt den mesterlig.

Til slut vil jeg lige sige at efter ”The Prestige” og nu denne her, så har jeg fået ny og større respekt for Jackman som skuespiller. Jeg har aldrig haft noget imod ham, men i disse to film viser han at talentet altså rækker til mere end øjet skuer. Også Weisz gør det overbevisende, men det har jeg nu set hende gøre før.

P.S. Min overskrift er hentet fra Queen's smukke hyldest til døden, som blev brugt i filmen "Highlander".
Baby, it's cold outside
Gravatar

#30 T. Nielsen 9 år siden

Hov, gav den 9/10 på IMDb:-)
Baby, it's cold outside

Skriv ny kommentar: