Alien: Covenant
Udgivet 16. maj 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Træd ikke på de æg! Du bliver befrugtet med en alien, som vi så skal skræmmes af igennem en hel film! Gør det… Ikke! For sent. Vi skal til det igen. Opskriften er gammelkendt fra 1979, hvor Ridley Scott fødte “Alien”. Samme ‘flugt-fra-monster’-tradition følger “Covenant”, men med nye skabertanker, der næsten gør det godt igen efter “Prometheus”.
Men det er ikke helt tilbage til starten i 1979. Dengang var angsten ulidelig. Man er angst for det ukendte, det, man ikke kan se. Den ottende passager viste sig kun i glimt, men er alligevel aldrig oplevet mere uhyggelig. Fordi angst er mere skræmmende end frygt. Frygt for de mange synlige aliens, som James Cameron fulgte op med. Han gav mere monster, mere frygt, mindre angst. Sådan er det også med “Covenant”, der er lige dele løb, skrig og skud a la “Aliens” samt store skabertanke, som det blev forsøgt i “Prometheus”.
Netop Michael Fassbender i dobbelt-rollen som David og Walter – droide på to forskellige rumskibe i to forskellige film – er den egentlige hovedrolle. Og langt mere uhyggelig end nogen alien. Han vil ikke være tjener i Paradis – så hellere Gud i Helvede. Omskriver Jomfru Maria-myten monster-perverst. Altså den ene af de to Fassbender-droider. De er svære at skelne fra hinanden, hvilket Scott skælmsk udnytter. For du vil som bekendt hellere have Abel end Kain som ven – men hvordan kender du forskel?
Er der en mening? Eller er det hele tilfældigheder? Det skal jeg ikke kunne sige, men “Covenant” giver i sig selv udmærket mening. For bag de store tanker, efter skabelsen, så er der altid horror-mening i at flygte fra filmhistoriens smukkeste monster. Så selv om jeg ved, hvad der sker, så gør det bare: Træd på de æg!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet