Aminas breve
Udgivet 8. mar 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det lyder litterært. Det er det også. “Aminas breve” er den anden filmatisering af en roman forfattet af Jonas T. Bengtsson. Den første var “Submarino”, hvor to brødre forsøgte at undslippe en svigtet barndom, der resulterede i fængsel og stoffer. Nu forsøger Janus også at undslippe en fortid i en mere plottet omgang Bengtsson, der som en detektiv på Shutter Island forsøger at finde (sandheden om) Amina.
Det skøre underbygges med samme urolige nakkeskuds-kamera, som blev brugt i “Submarino”. Det hjælpes på vej af musikalsk støj og en hyperventilerende Smed. Det er ikke rart. At være ham. Og at se på ham være ham. For her er psykisk syge ikke bare en særlig type misforstået menneske, som da Jack Nicholson var spærret inde i “Gøgereden”. Her er det en konsekvens af en far med klam cigar og en fraværende mor, der nu spiser alene i sit parcelhus i udkanten af det her ensomme København.
Men i modsætning til “Submarino” så bliver “Aminas breve” ikke på den socialrealistiske overflade, men tager derimod på “Pusher”-besøg i en københavnsk underverden, hvor Erkans fætter bestemmer. Han holder måske på nøglen til at finde Amina. Eller til en omgang læsterlige klø, der selv ville få Dar Salim til at genoverveje, om det er umagen værd.
“Aminas breve” kan næppe læses så mange gange som “Submarino”. Dertil har Jonas T. Bengtsson set for mange psyko-klassikere, inden han skrev sit debutbrev. Selv Dupond og Dupont kan se, hvor Tintin er på vej hen. Og jeg kan se, hvor Esben Smed er på vej hen. Han er psykopatisk god.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet