Chaplins Plejebarn
Udgivet 25. dec 2004 | Af: chuck | Set i biografen
Trods prædikatet spillefilm strækker “Chaplins Plejebarn” sig kun over 53 minutter. Det er dog ingen skam, for Chaplin formår at fortælle denne historie uden kedelige passager. Filmen er en lind strøm af ganske groteske situationer. Vagabonden og hans lille medhjælper kommer hurtigt i konfrontation med lovens lange arm og kvarterets hårdtslående bølle, der tæver før han tænker. Den kombination udløser den mest humoristiske boksekamp denne anmelder har set på film. Situationskomikken er Chaplins store force, men stadig forundrer Chaplins genialitet én gang på gang. Det er bemærkelsesværdig så meget komik Chaplin kan frembringe på lærredet uden dialog. Det står i stærk kontrast til mange nutidige komedier, der udelukkende bygger deres komik på dialogen.
Filmen har et højt fortælletempo og den holder sig særdeles godt trods sine over 80 år på bagen. Enkelte elementer er dog ved at være bagud for sin tid. Nogle af mellemteksterne er lidt overflødige for et moderne publikum, der er vant til et højt tempo. Til sidst i filmen drømmer Vagabonden, og i drømmeland kan han flyve som en engel. Det er underholdning på det jævne, at se Chaplin flyver rundt mellem byens bygninger, men det har med garanti været spektakulært i 1921, for trods det lidt lave underholdningsniveau er seancen vel udført.
Kender man kun Chaplin for de kortfilm som ofte vises på tv, bør man unde sig selv den glæde at opleve, hvorfor netop denne mand med hat, skæg og gakket gangart er blevet filmhistoriens største komiske geni.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet