Dannys dommedag
Udgivet 7. okt 2014 | Af: paideia | Set i biografen
Jeg elsker, at der bliver lavet genrefilm i Danmark. Eller det vil sige; jeg elsker, at der endelig bliver lavet genrefilm i Danmark af folk med talent. Jo mindre sagt om “Nattens engel”, jo bedre. Ole Bornedal har i en hel del år prøvet at kickstarte en bølge herhjemme, men har ikke haft held med det. Nu, hvor Finland og Norge har haft stor succes med det (“Død sne”, “Iron Sky”, “Troldjægeren” og andre), lader det dog til, at der endelig sker noget. I “Dannys dommedag” mangler der dog lige et sidste, før Danmark er helt inde i kampen.
Der er for så vidt intet at udsætte på den måde, konventionerne forløses på, men jeg kan ikke lade være med at ærgre mig over, at den aldrig rigtigt udfordrer dem. Der mangler det nationale særpræg, der gør en film som “Troldjægeren” så interessant. Instruktøren, Martin Barnewitz, tegner desværre kun inden for stregerne, hvilket inviterer til en uheldig sammenligning med lignende film produceret på et langt større budget og med store Hollywood-navne (blandt hvilke Peter Gantzler trods alt endnu ikke tælles). Det er specielt skuffende, da “Dannys dommedag” netop bruger sit begrænsede budget utroligt godt. Der bruges så lidt CGI som muligt, og det er først i filmens sidste kvarter, at vi overhovedet får truslen at se tæt på.
Plottet afvikles med militærisk præcision. Man kan stort set sætte sit ur efter historiens stadier, og sideplottene har mest af alt karakter af tjekliste. Uforløst kærlighed til klassens kønneste pige. Tjek. Klassens machofyr, der selvfølgelig viser sig at være en kujon. Tjek. Større morale om klimaforandringer. Tjek. Meta-reference til en lignende genrefilm. Tjek (okay, jeg må nok indrømme, at jeg grinede højt, da lillebroderen så “Reptilicus” i fjernsynet… Det var faktisk en fin detalje.). Lidt mere af den slags ironisk glimt i øjet eller scener som faderens problemer med skriveblokering kunne have løftet filmen til et helt andet niveau.
Det er tydeligt, at “Dannys dommedag” er lavet af folk, der elsker og har indblik i genren, og jeg kan kun glæde mig til at se, hvad de ellers kan, men denne film mangler noget sjæl, selv om den har masser af hjerte. Den er en indikation på, at vi sagtens kan lave gode genrefilm i Danmark, men uheldigvis også et ringe argument for at gøre det.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet