Den alvorsfulde leg
Udgivet 14. dec 2016 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Hvis Danmark er Skandinaviens frække fætter, så er Sverige den seriøse storesøster med en BA i kønsstudier og en veltilrettelagt to-do-liste for oprydning og rengøring i det fælles hus.
’Hun skal komme ned fra sin høje dalarhest,' siger vi og rækker tunge over Øresund. På den vis kan man se “Den alvorsfulde leg” som et familieråd med lykkelig udgang. Pernilla Augusts opmærksomme personinstruktion koblet med Lone Scherfigs underfundige manuskript giver en bittersød film til begge sider af broen.
“Den alvorsfulde leg” skifter fint fra den euforiske og lyse kærlighedsfølelse til den koksgrå realisme i Stockholm. Arvid er en fattig skribent, og Lydia mister sin kunsterfar. De gifter sig begge til velstand, men når inden da at mødes i et smukt kys på redaktørens kontor. Det er den evige ‘lige ved og næsten’-kærlighed, der skal føre historien frem. Og langt hen ad vejen er det også nok. August og Scherfig får indlagt både liv og en velfungerende lakonisk humor i et forlæg, som ellers er noget så ærkeklassisk som unge elskende, der ikke kan få hinanden.
Hvor affæren måske er noget typisk, fungerer den samtidig godt som centrum for et præcist tidsbillede. Facaden skal holdes i det borgerlige Stockholm, men samfundets bånd er ved at løsne lidt. Strindberg, ham ser man i teatret med et glas champagne. Selv om “Den alvorsfulde leg” grundlæggende er tragisk, ender den med et forhåbningsfuldt blik på fremtiden. Sverrir Gudnason og Karin Franz Korlöf skildrer fint vejen fra naive solskinslegebørn til illusionsløse kynikere til handlende individer. Michael Nyqvist slår ud med armene og hygger sig som Hr. redaktør verdensmand, mens Mikkel Boe Følsgaard stikker lidt akavet ud som trist rival.
Sverige har ry for at være kedeligt og konformt, men netop i evnen til det vellavede og uspektakulært solide ligger måske en form for revolution. Så er der i hvert fald mindre behov for visuelle og plotmæssige eksperimenter. Man behøver ikke meget mere end et ulykkeligt kærlighedsforhold. Ja, nogle ville måske mene, at det er det eneste, god kunst handler om. Og “Den alvorsfulde leg” udruller et af slagsen med velovervejet ro. Så kan man stå og råbe nok så meget på fornyelse. Storesøster Sverige bestemmer, hvor skabet skal stå, og er der egentlig nogen grund til at sige hende imod?
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet