Længde94 min

GenreKomedie, Romantik

I biografen04/09/2014

Det er aldrig for sent

2 6
Blødt lys og blød hat

Du kender allerede godt historien. Sur, gammel træmand får en lektion i livets sande værdier og folder sig ud som en hyggeonkel med både hjerte- og husrum i overflod. Tænk tvære Jack Nicholson i den fornemt eksekverede “Det bli’r ikke bedre”. I Rob Reiners aktuelle “Det er aldrig for sent”, hvis ferske, danske titel på en eller anden måde minder mig om førnævnte, har Michael Douglas fået det tunge lod at spille tvær træmand med plads til forbedring.

Og der er egentlig ikke noget at sige til, at ejendomsmægleren Oren Little (Douglas) er så sur på livet. Han har mistet sin kone til kræft, den heroinafhængige søn har han ikke set i ti år og en Dobermann af dimensioner bliver ved med at skide på græsplænen foran det palæ, han ihærdigt forsøger at få solgt. Ét sidste salg. Så kan Oren Little trække sig tilbage og nyde sit otium.
Ud af det blå tropper den fortabte søn så pludselig op. Han er clean, skal i fængsel i ni måneder og har i øvrigt en datter. Hende bliver Oren mere end modvilligt sat til at passe. Heldigvis bor den flinke, men ret grådlabile enke Leah, spillet af Diane Keaton, i lejligheden lige ved siden af Oren. Og så kan du vist godt selv forbinde resten af prikkerne i den fortælling.

Rob Reiner må være skizofren. I hvert fald i hans professionelle virke. At instruktøren bag nyklassikere som “Da Harry mødte Sally”, “This Is Spinal Tap” og “Sammenhold” også har leveret makværker som “Rygtet siger…” og “The Story of Us” vidner herom. “Det er aldrig for sent” lander i sidste kategori. Dialogen i Reiners 17. spillefilm falder uelegant firkantet og med EKSPOSITION prentet hen over hver eneste scene. Heldigvis holder spilletiden sig på tålelige 94 minutter. I øvrigt er filmens manuskript skrevet af Mark Andrus, der også stod bag netop førnævnte “Det bli’r ikke bedre”. Dommen over Andrus: han er ikke blevet en bedre manuskriptforfatter med årene.

Med Michael Douglas og Diane Keaton i hovedrollerne satses der benhårdt på at ramme kernepublikummet på 60+. Og jo, de to veteraner fungerer faktisk fint sammen på lærredet som naboer og henholdsvis enkemand og enkefrue, der pludselig får øjnene op for hinanden. Der er dog langt fra tale om samme, fine kemi, som parringen af Keaton med Jack Nicholson resulterede i i en anden seniorkomedie; Nany Meyers’ “Når du mindst venter det” fra 2003.

Diane Keaton indkasserer et af filmens få, men til gengæld største grin. da hun på den der helt typiske, Keaton-febrilske facon griber ud efter en flaske rødvin og tager en ordentlig slurk direkte af flasken, inden hun og Douglas fortrækker til soveværelset, hvor de to seniorer skal overgive sig til drifterne. ”Men jeg beholder Bh’en på!” udbryder hun så. Et sjældent ærligt, varmt og morsomt øjeblik i en film, der ellers føles konstrueret fra start til slut. Douglas er ligeså ophavsmand til et par gode spydigheder undervejs.

Bare fordi Keaton og Douglas aldersmæssigt ligger og roder rundt lige under de 70 år, er der ingen grund til, at de to ikke kan forelske sig og opleve kærligheden igen. Det er, som filmens titel opmuntrende konstaterer, aldrig for sent. Det til trods gør fotograf Reed Morano og filmens kostumier alt for at skjule de to skuespilleres sande alder. Lyssætningen er gylden og lige så smørblød, som den uklædelige gammelmandshat Douglas’ Oren bærer, og der er vaseline til et helt års forbrug i en sæbeopera på linsen. Det tågede, næsten eventyragtige skær kommer til at stå i al for skarp kontrast til sidehistorien om junkiesønnen, der er blevet stoffri og den knap så heldige mor, hvem Oren opsøger med både Leah og barnebarnet på slæb.

Bag døren i det lurvede Connecticut-kvarter gemmer sig en sørgelig eksistens med sår i ansigtet og gule metamfetamintænder i hele kæften. Først er mor glad for at se sin pige for første gang nogensinde, men, skæv som hun er, vælter hun rundt på fortovet øjeblikket efter. Og så kører trekløveret deres vej igen i en stor, vulgær Mercedes og lader mor i stikken. Det samme gør Rob Reiner til fordel for en påklistret, lykkelig slutning.

Der er millioner af grunde til ikke at kunne lide ejendomsmægleren Oren Little (Micheal Douglas), og det er sådan, han foretrækker det. Han vælger bevidst at opføre sig uforskammet overfor alle, der krydser hans vej, og det eneste, han ønsker sig, er at sælge et sidste hus, inden han kan trække sig tilbage i ro og mag.

Desværre for Oren skal det ikke gå så let. Pludselig dukker hans fortabte søn op og smider sin niårige datter af hos Oren, der aldrig har kendt til barnebarnets eksistens. Ude af stand til at tage sig af den søde, forladte pige vælger han at overlade hende til sin elskværdige nabo Leah (Diane Keaton), og forsøger herefter at fortsætte sit liv uforstyrret.

Men lidt efter lidt må Oren Little stædigt lære at åbne sit hjerte – til sin familie, til Leah og til selve livet.