Det er bare verdens undergang
Udgivet 22. mar 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det var tidligt. For tidligt! Xavier Dolan er kun 27 år. Alligevel sender han nu et opsamlingsalbum på gaden. “Det er bare verdens undergang” er ‘Greatest Hits of Dolan’, et opkog og geniets hidtil svageste udspil i en teater-filmatisering, der viser, hvorfor det er film, som Dolan er så dygtig til.
Inden hjemkomsten har Dolan drillende åbnet med teksten: ’Et sted for et godt stykke tid siden'. Det er et eventyr. For alle, men alligevel personligt. Den sky, homoseksuelle kunstnersjæl, der skriver skuespil til teatret, er nemlig næppe langt fra Dolan selv, selv om han denne gang ikke selv spiller sig selv. Men selv om det på teater-papiret er personligt, så er “Det er bare verdens undergang” Dolan holdt ud i den hidtil mest strakte arm.
Den slags dør på filmscenen. De mange dygtige stjæler og kvæler luften. De kvæler det særegne Dolan’ske, der kun får lov at kigge frem fra det tunge teatralske forlæg, når Louis trækker sig alene tilbage. For sig selv. Der får han og Dolan plads. Til pludseligt at bryde ud i et kitschet nummer. O-Zones “Dragostea Din Tei” spiller op; ’Numa numa iei!'. Det er for sent til at være et hit, men for tidligt til at være godt. Kun Dolan tør den slags. Som han gjorde det med sit soundtrack født i 1990’erne i “Mommy”. Nu gør han det igen.
Jeg forstår godt fristelsen til en let fan-pleaser, hvor de gamle hits genindspilles featuring tidens største stjerner. Xavier Dolan laver film med Cassel, Cotillard og Seydoux. Jeg er på! Indtil jeg så og indså, at det bare er et opkog af fem bedre film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet