Did You Hear About the Morgans?

InstruktionMarc Lawrence

MedvirkendeHugh Grant, Sarah Jessica Parker, Natalia Klimas, Vincenzo Amato, Jesse Liebman, Elisabeth Moss, Michael Kelly, Seth Gilliam, Sándor Técsy, Kevin Brown, Steven Boyer, Sharon Wilkins, Sam Elliott, Mary Steenburgen, Kim Shaw

Længde106 min

GenreKomedie, Romantik

IMDbVis på IMDb

I biografen07/01/2010


Anmeldelse

Did You Hear About the Morgans?

1 6
Et dødssygt par

At se “Did You Hear About the Morgans?” er lidt som at åbne en karton mælk, hvis udløbsdato for længst er udløbet. Alle de grundlæggende ingredienser er her stadig, men nu er den liflige duft blevet forvandlet til en sur stank.

Det er jo ærgerligt, når man ellers har en skuespiller som Hugh Grant i hovedrollen, som jo nærmest er blevet selve inkarnationen af romantiske komedier. Grants kejtede førsteelsker har stammet sig gennem utallige af den slags film, siden han første gang væltede huset med den herlige “Fire bryllupper og en begravelse”. Siden da har det været en ujævn tur, hvor han sjældent har fået mulighed for at lave andet end variationer over den rolle, men oftest er han trods alt det eneste positive indslag ved ellers ret middelmådige film.

Her er han dog særdeles hårdt presset af et rædsomt manuskript, og i en alder af 49 år virker den drengede personlighed nu tiltagende besynderlig – bliver han aldrig voksen? Det samme kan siges om Sarah Jessica Parker, hvis lillepige-attitude føles helt ved siden af til en kvinde på hendes alder, og faktisk sidder man igennem en stor del af filmen med en følelse af, at disse to figurer måske i virkeligheden er lettere retarderede.

Det er i det hele taget tankevækkende, hvor mange komedier der i grunden baserer deres humor på, at dens hovedpersoner er idioter. Her er det så ægteparret Morgan, der ganske vist er ved at gå fra hinanden, men som sammen overværer et mord og derfor sendes på et vidnebeskyttelsesophold på landet. Her begynder humoren for alvor at blive anstrengt, for selvom de to øjensynligt kan bestyre hver deres virksomhed, så er selv de simpleste landlige udfordringer for meget for dem. De skal naturligvis genfinde deres fælles kærlighed og lære noget om livets sande værdier. Det var for øvrigt i bund og grund det selvsamme plot som “Hannah Montana”-filmen fulgte, hvilket giver en indikation om, hvilket mentale alderstrin vi befinder os på i filmen – bortset fra at selv unge Hannah Montana bar sig en del mindre hysterisk ad.

På landet møder de det par, der skal passe på dem. De to bliver spillet af Sam Elliot og Mary Steenburgen, der begge er nogle fine skuespillere, som man er lidt ked af at finde i denne sølle omgang, og som da heller ikke formår at rette op på skuden.

I hovedrollerne har Grant den sædvanlige sarkastiske lune og komiske timing, der gør, at han selv i dårlige film aldrig selv er decideret dårlig. Sværere er det for Sarah Jessica Parker, der overspiller grimt gennem flere scener og virker besynderligt udtryksløs i andre. Man er fristet til at tro, at mængden af plastikkirurgi og Botox har dræbt hendes ansigtsudtryk. Hendes fremtoning er i hvert fald tiltagende underlig og maskeagtig. I det mindste ligner Grant en på sin egen alder.

Plottet følger sin forudsigelige gang, hvor alle elementer falder lidt for pænt på plads. Hvis en skuespiller har vist evner med en riffel, skal det naturligvis bruges senere; hvis en er dygtig til at kaste med en hestesko, bliver det afgørende osv. Morderen finder naturligvis ud af, hvor parret gemmer sig, således at vi kan have et endeligt opgør, men inden da han man for længst mistet enhver form for interesse i parret og kan besvare filmens spørgsmål: “Did You Hear About the Morgans?” med et resignerende: ”Ja, det har jeg, men jeg ville ønske, jeg havde været fri.”


Trailers

Kort om filmen

Manhattan ægteparret Paul og Meryl Morgan har et tydeligt og presserende problem – deres ægteskab er ved at gå i spåner. Men deres kærlighedsliv – eller manglen på samme – er intet at regne mod de udfordringer, der rammer dem en regnfuld aften på Fifth Avenue: De bliver vidner til et gangstermord og er nu de eneste, der kan identificere lejemorderen og dermed hans boss. Efter et mordforsøg på Meryl ser US Marshalls intet andet valg end at flytte ægteparret Morgan så langt væk fra deres elskede Manhattan som muligt – hvilket viser sig at være den lille flække Ray i Wyoming, der er så langt ude på landet, at den friske luft og stilheden kan drive urbane mennesker til vanvid… med mindre – selvfølgelig – at deres ufrivillige, mobil- og stressfrie ophold kan hjælpe dem med at finde sig selv – og hinanden – inden det er for sent…