Double Indemnity - Kvinden uden samvittighed

InstruktionBilly Wilder

MedvirkendeFred MacMurray, Barbara Stanwyck, Edward G. Robinson, Porter Hall, Jean Heather, Tom Powers, Byron Barr, Richard Gaines, Fortunio Bonanova, John Philliber, George Anderson, Al Bridge, Edward Hearn, Boyd Irwin, George Melford, William O'Leary, Lee Shumway

Længde107 min

GenreThriller

IMDbVis på IMDb

I biografen25/12/2006


Anmeldelse

Double Indemnity – Kvinden uden samvittighed (repremiere)

6 6
Det er et besynderligt og tankevækkende faktum, at nogle af de største værker i filmhistorien er lavet under omstændigheder, der er alt andet end ideale. Således havde “Double Indemnity – kvinden uden samvittighed” fra 1944 også fra starten en svær fødsel. Filmen er baseret på en serieføljeton (senere samlet som roman) af forfatteren James M. Cain, som mange i Hollywood var interesseret i at filmatisere. På grund af de stramme censurregler, blev den imidlertid betragtet som et umuligt projekt at realisere. Billy Wilder, der endnu havde den store succes til gode, lod sig dog ikke slå ud. Han tog bogen til sin sædvanlige manuskriptpartner, der dog afslog at arbejde på en så lødig knaldroman af tvivlsom kvalitet. Wilder måtte se sig om efter en anden samarbejdspartner, og valget faldt på den spirende kriminalforfatter Raymond Chandler, hvis Philip Marlowe romaner Wilder beundrede.
Chandlers respekt for Cains forfatterskab kunne ligge på et meget lille sted, men han accepterede ikke desto mindre, og sammen arbejdede Wilder og Chandler uafbrudt på manuskriptet i godt fire måneder. Det blev et hårdt prøvet samarbejde, præget af utallige skænderier. Chandler, der ellers havde lagt sprutten på hylden, begyndte at drikke igen, og samarbejdsproblemerne kulminerede, da han afleverede en lang skriftlig klage, med endeløse bebrejdelser over Wilders opførsel. På trods af arbejdsklimaet lykkedes det dem imidlertid ikke blot at omgå censuren, men også at producere et af de bedste manuskripter nogensinde. Det hårdtprøvede ægteskab mellem den hårdkogte litteraturs største poet og en af Hollywoods bedste instruktører, skulle blive til det perfekte eksempel på film noir i sin reneste form.

Da filmen åbner ser vi en bil køre hasarderet gennem byen og ankomme til en kontorbygning. En mand (Fred MacMurray) træder ud og bevæger sig langsomt til et kontor hvor han finder en diktafon frem og indspiller, hvad der til forveksling ligner en bekendelse. Han præsenterer sig selv som Walter Neff, forsikringssælger, og tilstår et mord: ”Jeg dræbte ham for penge og for en kvinde. Jeg fik ikke pengene… og jeg fik ikke kvinden”.

Dermed er resultatet afsløret på forhånd og heri ligger en af Wilder og Chandlers geniale twists, og mange afvigelser fra Cains forlæg. Handlingen udspiller sig nu som en serie flashbacks som vi nu sidder igennem på kanten af sædet, mens vi spændt afventer hvordan og hvorledes katastrofen vil indtræffe.

Kvinden er Phyllis Dietrichson (Barbara Stanwyck), som Neff er tryllebundet af fra første gang han ser hende. Inden længe har de to en affære, og en plan tager form: Ved hjælp af Neffs kendskab til forsikringssvindel, vil de myrde hendes mand og indkassere forsikringspengene. Det største problem er Neffs chef og ven, Keyes (Edward G. Robinson), hvis ukuelige evner til at fornemme fusk sjældent tager fejl.

Hvad der gør “Double Indemnity” til et så svært fascinerende værk, er dog først og fremmest dets mange nuancer og sublime udførsel. Ved et overfladisk første øjekast er historien slet og ret om en mand, der bliver forført af en femme fatale, men ved et nærmere syn bliver det mere tvivlsomt. Ved egen erklæring begår Neff mordet for penge og en kvinde, men ingen af partnerne virker overvældende interesseret i hverken hinanden eller pengene. Phyllis’ afsky for sine mænd lader primært til at stamme fra kedsomhed, snarere end nogen dybt følt passion. Neff og Phyllis virker mere forført af ideen om at slippe af sted med forbrydelsen end noget andet.

“Double Indemnity” er fyldt med ironi og sarkasme, samt med film noirens forkærlighed for stil og fatalisme. Den betagende visuelle side suppleres fornemt af den afsindigt velskrevet dialog, som sprudler med liv, bid og sarkastisk humor. Der findes næppe mere end en håndfuld film, der kan matche “Double Indemnity”s arsenal af suveræne replikker.

Fred MacMurray, der ellers mest havde gjort sig i komedier, er perfekt castet som Walter Neff. Hvor en mere kølig type, som f.eks. Bogart eller Robert Mitchum, havde skabt for meget distance, giver MacMurray rollen en umiddelbar gennemskuelighed, som gør det vanskeligt ikke at føle sympati med Neff, uanset hvor modbydeligt han til tider bærer sig ad. Uforglemmelig er også Stanwyck som den sexede Phyllis, her udstyret med en billig paryk, der giver hende en lettere svulstig fremtoning. De to bliver suppleret til perfektion af Edward G. Robinson, der som Keyes leverer mange fremragende monologer, og kommer til at betyde mere for filmen end man måske lige umiddelbart skulle tro.

“Double Indemnity” blev en stor succes, og Hollywood forsøgte efterfølgende at duplikere formularen gennem en lind strøm af hårdkogte film noirs. Filmen blev nomineret til Oscars bl.a. for bedste film og manuskript, men tabte – i bedste Oscar stil – til en Bing Crosby musical. I dag regnes den blandt de største filmklassikere og blandt de mest indlysende mesterværker. Fordærv er ganske vist blevet mere eksplicit siden, men det har næppe nogensinde været sjovere end i “Double Indemnity”.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

“Double Indemnity – Kvinden uden samvittighed” er historien om forsikringssælgeren Walter Nef, som tryllebindes af mødet med en blond femme fatale, Phylis Dietrichson – og sammen med hende planlægger de at skaffe hendes mand af vejen. Mordet planlægges og udføres omhyggeligt, men som det så ofte er tilfældet, indeholder selv den mest gennemtænkte plan nogle faldgruber, som der ikke var tænkt over. Således er Walters overordnede sikker på, at noget ikke er, som det skal være; den afdøde har netop tegnet en livsforsikring med en såkaldt ‘double indemnity’-klausul – og sandsynligheden for så efterfølgende at dø i et ulykkestilfælde, der dækkes af policen – er uendelig lille. Han mistænker ikke umiddelbart sin trofaste medarbejder for at have en finger med i spillet, men da undersøgelserne i ubehagelig grad nærmer sig sandheden, erfarer Walter, at han måske slet ikke står foran en ny tilværelse med en smuk, ung kvinde – men at hun i virkeligheden har helt andre planer…