Eden
Udgivet 15. sep 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
“Eden” er en følelse. En rytme. En række af magiske øjeblikke. Ligesom en nat på klubbens dansegulv. Den elektroniske musik tvinger de indre rytmer frem til en duft af sved og spildte drinks. Det giver ikke mening, men det er lykke, det er nu, nærvær og væk igen, når næste dags tømmermænd tager hævn. Sådan er DJ-odysseen “Eden”, som ingen tømmermænd dog kan tage fra mig igen.
Derfor tager Paul chancen, fortæller sin ecstasy-advarende mor, at man skam godt kan leve af at vende plader. Men “Eden” er ikke fortællingen om dem, der lykkes. Paul er tematisk fætter til Coen-brødrenes Llewyn Davis, der spiller folk i skyggen af Bob Dylan. Paul vender plader i skyggen af Guy-Manuel og Thomas, der er dem, der endte med at Get Lucky og blive Daft Punk. Således bliver “Eden” filmen om den smukke taber, der udskyder voksenlivet hele vejen op igennem 90’erne, til at 00’erne banker på med nyt om, at man skam godt kan leve af at være DJ, men at det bare ikke lige blev dig.
Men der er ikke kun hverdag i de næsten 20 år, der går med at se på Paul og vennerne. Der er også de store begivenheder – turen og næstengennembruddet i USA, et selvmord, en abort, men de dramatiske begivenheder fremlægges ikke dramatisk, de sker organisk, flydende. Som Masons opvækst i “Boyhood” eller pigernes forhold i “Adèles liv”, hvor ting sker, fordi de gør det. Ligesom den elektroniske musik, der heller ikke forcerer op i omkvæd som rocken, men glider derudad, imens de farvefyldte lys på klubben blinker og champagnepropperne springer, selv om bankkontoen er overtrukket. Igen.
Det kunne lige så godt have været Paul og vennerne, der blev Daft Punk. Men det blev de ikke. Bag enhver succes gemmer der sig 100, der også tog chancen og fejlede. Jeg er glad for at Mia Hansen-Løve tog chancen. Hun fortjener at blive Daft Punk. One More Time!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet