Elysium
Udgivet 15. aug 2013 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Det er svært ikke at sammenligne instruktør og manuskriptforfatter Neill Blomkamps nye film, “Elysium”, med hans originale sci-fi-debut fra 2009, “District 9”, der allerede har tilegnet sig nyklassikerstatus. Igen har den sydafrikanske Blomkamp fingrene godt nede i den store gryde med science fiction-dystopier, vilde skydevåben, spydige slyngler og ikke mindst bunduretfærdig ulighed. I “Elysium” er det dog ikke uligheden mellem mennesker og rumvæsener, der stilles skarpt på, men derimod klasseskellet mellem de velhavende og de fattige.
Max må og skal til Elysium, hvor han kan blive helbredt. Derfor indgår han en aftale med den lokale gangsterboss Spider (Wagner Moura fra den brasilianske “Tropa de Elite – Elitestyrken”): Mod at stjæle hjernedata fra en beboer fra Elysium, der arbejder på Jorden, vil Spider sende Max på et rumfartøj mod det forjættede land. Men dataene viser sig at være fortrolige på højeste plan, og nu har Max både Elysiums forsvarssekretær, Delacourt (en iskold og velklædt Jodie Foster), og hendes psykopatiske lejesoldat, Kruger (Sharlto Copley fra “District 9”), på nakken.
Matt Damons karakter, Max, bliver efter sin strålingsulykke udstyret med robotagtigt skelet uden på kroppen, der gør ham stærk og i stand til at holde sig oprejst trods den dødelige infektion. Og så står der ellers smaddermand på menuen. Selve scenen, hvor han får boret delene ind i kroppen, er tarmvendende udpenslet. I det hele taget er det befriende at se blodet sprøjte og kroppe blive sprængt til splattet mos i en så bekostelig Hollywood-produktion.
Hollywoodsk er desværre også den påklistrede kærlighedsinteresse mellem Max og barndomsveninden Frey. Frey er nu godhjertet sygeplejerske med en dødssyg datter, der selvsagt må reddes for enhver pris. Og så kan man godt nogenlunde regne ud, hvordan filmen skal slutte. Sharlto Copley, der spillede hovedrollen som den smittede Wikus i “District 9”, går helt til grænsen af det animerede (og lidt over) som den lede lejesoldat Kruger, der er bevæbnet med samuraisværd og har voldtægt på samvittigheden.
“Elysium” fungerer bedst i sin første halvdel. Her har Blomkamp ikke så travlt med at få afviklet overdådige actionsekvenser og jage effekter i ét væk, og der er ro til at etablere Max’ karakter for Damon. Mod slutningen hober de lidt for belejlige tilfældigheder, der driver fortællingen frem, sig dog op. Man slår hjernen fra og giver sig hen til Blomkamps hårdtslående, flotte CGI-rumsmadder, der skuffende ender med at stjæle billedet fra instruktørens socialt indignerede, forfriskende syrlige afsæt.
Se også: Filmz TV: “Elysium”-interviews med Neill Blomkamp og Sharlto Copley!
Se også: Filmz TV: EKSKLUSIVT “Elysium”-interview med Matt Damon!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet