En uge og en dag
Udgivet 18. jan 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Hvor meget sjov kan man lige få ud af kræftdød og sorg? At det kan være svært at svare på, har ikke fået Asaph Polonsky til at ryste på hånden under indspilningen af “En uge og en dag”. Metodisk undersøger han tabet som menneskeligt vilkår, men hans film har også et tydeligt sorthumoristisk lag, der stiller flabede spørgsmålstegn ved alt det seriøse. Sorrig og glæde de vandre til hobe og alt det der. Personligt finder jeg blot, at sorgen i “En uge og en dag” ender med at trampe hen over sin makker, og at man skal lede meget langt efter de livgivende grin.
Det er stort set historien i “En uge og en dag”, og selv om vi når en tur forbi stranden og også er ved at ødelægge en anden families begravelse, er langt de fleste scener koncentreret om familiens dagligstue. Et konsekvent valg i retning af det intime og nøgternt realistiske, men også en dramatisk stopklods. Det er ikke nødvendigvis skidt at koncentrere og skære til og lade skuespillerne arbejde i detaljen. Polonsky går bare ofte fra skæv minimalisme til det, man kunne kalde flueknepperi-fortælling. Eyal kan ikke rulle en joint, Eyal skælder naboen ud, Eyal tager en lur. Eyal giver alle andre lyst til at tage en lur.
For at skære igennem tågerne bruger Polonsky da også lidt kræfter på Vickys mere aktive sorgbearbejdning. Men han kan åbnebart ikke lade joints’ne ligge i en sekvens, der om muligt er mindre sjov og relevant end hendes mands. Evgenia Dodias Vicky føles i det hele taget som en tilføjelse, en forstyrrelse i en historie, der først og fremmest er Eyals. Der går ikke længe, før hun er væk igen, og de to hashrygende herrer render rundt på sønnens hospice og på kirkegården midt under en begravelse. Meget sigende opstår nogle af de bedste øjeblikke her, helt uden hovedkaraktererne. En mands tanker om sin søsters død udtrykker på fem korte, humorfyldte minutter alt, hvad man har manglet fra fortællingen om hr og fru Spivak.
“En uge og en dag” lukker uden nogensinde at have åbnet helt op. Vicky og Eyal Spivak holder alt og alle, især publikum, på afstand med tavse miner og indestængt vrede. Som dramatiske figurer er de troværdige og velspillede, men de står også meget stille midt i ét langt familieskænderi. Polonskys historie er derfor mere en tung koger end en boblende rus af nye idéer. Det er i hvert fald ikke her, man lærer at grine af dødelig sygdomme.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet