Farvel til mafiaen
Udgivet 23. okt 2013 | Af: paideia | Set i biografen
I 2006 udtalte Luc Besson, at han ville trække sig tilbage som instruktør. Han havde lavet de ti film, han ønskede at lave og mente, at han nu havde fortjent sit otium. Syv år og syv film senere er det nærliggende at konkludere, at man ikke sådan uden videre vender ryggen til sit talent. Hvis man er god til noget, og det falder én naturligt, så vil man uvægerligt vende tilbage. Om det er inspirationen for historien om en gangster, der, selv om han lever i vidnebeskyttelse, har det med at falde tilbage i gamle mønstre, skal jeg ikke kunne sige, men parallellerne er da påfaldende.
Den lille landsby, hvor der intet foregår, er fyldt med snævertsynede, xenofobiske og smålige mennesker, der i bedste fald ser de tilflyttede amerikanere som naive fjolser, der skal udnyttes. Med fronterne således opridset mangler der kun Giovannis tidligere venner i mafiaen, der forståeligt er fortørnede over, at han vidnede mod dem, og meget gerne vil udtrykke deres utilfredshed til ham personligt. Selv om det ved første blik kunne virke som en harmløs komedie, gør den meget udpenslede vold det dog hurtigt klart, at Besson ikke er blevet blød. Filmen er mere “Håndlangerne”, end den er “Meet the Fockers”. Vi er ikke mere end fem minutter inde, før farmand begraver det første lig i baghaven.
Når man i en mafiakomedie har med en gudfaderlig skuespiller som Robert De Niro at gøre, ville det være synd ikke at lege med filmreferencerne og “Goodfellas” står ikke alene. For opmærksomme filmnørder er der mange andre af den slags bonusser. Mere end blot bonus findes i filmens fortælling om familiesammenhold og om at give andre mennesker en chance mere. Dianna Agron som datteren Belle ser sig varm på matematiklæreren, mens hun desperat søger at distancere sig fra sin familie. Hendes historie er filmens hjerte, og Agron forløser den godt. Desværre sjuskes den sidste tredjedel, hvor handlingen forhastet bygger op mod det store klimaks. Men det er et mindre kriminelt kritikpunkt.
Selv om det næppe er Luc Bessons største film, så er “Farvel til mafiaen” en underholdende og velskruet voldskomedie, der på ingen måde får mig til at ønske, at han trækker sig tilbage i den nærmeste fremtid. Den byder på engagerende karakterer, skarp dialog og oprigtigt morsomme scener. Hvis man i disse kolde efterårsdage skulle længes mod sydligere himmelstrøg, er filmen i øvrigt også en glimrende påmindelse om, at hjemme nu engang er bedst.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet