Forbrydelsens element
Udgivet 6. jul 2005 | Af: Hasselguff | Set på DVD
Det er billederne og lyden som bærer “The Element of Crime”, der foruden Tarkovsky også indeholder fremtrædende elementer af Film Noir, herunder de altdominerende skygger, karakterernes tvivlsomme moral og rammehistorien, der her næsten kun antydes. Fisher fortæller sin historie under hypnose, og filmen er ét langt flashback, som imidlertid aldrig ender. Og det er Fishers egen skyld. Hypnosen er et af de centrale temaer, der binder Europa-trilogien sammen, og i “The Element og Crime” hensætter kombinationen af Fishers voice over og de dvælende billeder netop publikum i noget, der ligner en trance. Trier klipper kun meget sjældent mellem sine indstillinger og bevæger i stedet sit kamera i nøje udregnede baner, der konstant afslører nye rum og detaljer i det betændte univers. Regn løber svagt ned over ruderne i baggrunden, mens en sart brise får gardinerne til at blafre. Intet af det er direkte knyttet til handlingen men forankrer vores opmærksomhed i billederne, der er lige dele ubehagelige og dragende.
Der bliver ikke snakket hverken tematisk indhold eller filmhistorisk perspektiv, hvorfor det er rart, at man har lavet spor nummer to med filmlektor Peter Schepelern og Trier-ekspert Stig Bjørkman. De taler vidt og bredt om alt fra Triers egen baggrund til filmens indflydelse, og hvilke inspirationskilder han har benyttet sig af. Det hele er krydret med en god portion humor, og dette er et spor, som blot gør filmen endnu bedre, fordi den netop er med til at afkode dele af den abstrakte mytologi. Et fascinerende lyt.
Foruden kommentarsporene er der også to programmer kaldet henholdsvis “Anecdotes from The Element of Crime” og “Innenstadt Europa”. Den første er et 18 min. nyproduceret indslag, der stort set ligger i forlængelse af det første kommentarspor, og byder på endnu flere (plus et par af de samme) anekdoter fra produktionen. “Innenstadt Europa” varer 30 min. og er en original “Making of” fra 1984 med talrige interviews af bl.a. en meget ung Trier, der fortæller om sine visioner for det igangværende projekt. Der er masser af gamle, grynede optagelser fra bag kameraet og indslaget giver et grundigt indblik i, hvordan filmen blev til. Selvom programmet er filmet i widescreen, er billedet desværre ikke gengivet anamorphic.
Klik HER for at vende tilbage til Europa.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet