Godless
Udgivet 8. mar 2017 | Af: Andreas Strini | Set i biografen
Gud er lyset i mørket. Gud hjælper os i nødens stund. Gud velsigne dig og bevare dig. Men hvad så når Gud er væk? Hvem skal så hjælpe, velsigne og bevare dig? For Gana er der ikke meget lys i tilværelsen i det bulgarske hul, hun bor i. Det hele er lige så trist som en betonblok i gråvejr. Gudsforladt!
Den gudløse fortælling om Gana er så kold som sneen, der omgiver boligblokkene. Med et nærmest zombie-lignende udtryk i øjnene vandrer hun fra hjem til hjem og ‘hjælper’ de gamle. Hun ligner én, der hellere vil dø end at give de ældre noget omsorg. I denne verden er der ikke plads til kærlighed. Hverken Ganas mor eller kæreste giver hende varme. Når Gud ikke er til stede, så mangler kærligheden også. Det kan Gana ikke tage piller eller morfin for.
Tonny fik en søn. Gana møder Yoan og hans musik. Den frelser Ganas sjæl. Og min oplevelse. Elegant tændes et åbenbaringens lys hos Gana, der begynder at se det meningsløse i sit liv. Der er håb. Hun kan undslippe elendigheden og den dårlige samvittighed. Det håb findes i troen på sig selv og ikke på Gud. For hvordan finder man frelse, når man befinder sig i en by, som Gud for længst har forladt?
Man kan ikke danse på roser, når sneen ligger så tykt, som den gør i den lille bulgarske by. “Godless” formår at plante en lille smule håb i elendigheden. Selv om ens kår er nærmest ubærlige, så kan tro måske ændre dette. Men når Gud er væk, så kan det blive umådeligt svært for troen at flytte gudsforladte, bulgarske bjerge.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet