Good Time
Udgivet 29. sep 2017 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Han burde egentlig være umulig at holde af. Han er kriminel. Han manipulerer kynisk med sin mentalt forstyrrede kæreste. Han forfører en mindreårig. Han er skyld i, at sin mentalt handicappede bror havner blandt hærdede voldsmænd i fængslet på Rikers Island. Et løgnagtigt og voldeligt menneske. Farlig. Alligevel kan jeg ikke lade være med at sympatisere med Robert Pattinsons Connie i instruktørbrødrene Safdies rå, intense og dybt ulykkelige “Good Time”. Den føles som én lang og medrivende kulmination på to brødres sørgelig eksistens. En amoralsk fuckfinger af et flugtforsøg fra et lorteliv, der ikke har fortjent bedre. Et sidste desperat greb efter en værdig tilværelse.
Vi får intet at vide om deres forhistorie. Men når en ensom tåre løber ned af kinden på Safdies Nick, mens en psykolog tester hans evne til at afkode talemåder, taler tilværelsens skuffelser og plager højt og tydeligt. ”Hvorfor skriver du ned? Jeg kan ikke lide, at folk snakker om mig, når jeg ikke er der,” siger Nick. Pattinsons Connie brager ind og råber af psykologen. Stopper seancen. Og utroligt nok føles det som en smuk kærlighedshandling, når Connie i stedet tager Nick med ud og røver en bank. ”Du var fantastisk. Tror du, jeg kunne have gjort det uden dig?” siger han og lader sin handicappede bror være et menneske, der handler, og ikke bare en patient, der bliver snakket om.
Kuppet, der blev til en flugt, ender som en redningsaktion, hvor Connie tager alle midler i brug for at få sin udviklingshæmmede bror ud af den knibe, han har sat ham i. Og det er her, Robert Pattionsons præstation for alvor bliver bemærkelsesværdig. For det burde næsten været umuligt at sympatisere med en mand som Connie. Han er komplet amoralsk, og han trækker et tykt spor af død, ødelæggelse og ulykke efter sig. En bragende fiasko. Men i glimt og antydninger fornemmes et liv, der har været lige så skrupelløst i sin behandling af ham. Og en kærlighed til broren, der fortjener en ny chance. Så må resten af verden betale den pris, det koster.
Det er ikke just en “Good Time”, men det er gribende at se Connie kæmpe og hustle sig hensynsløst gennem New Yorks underverden. Det er et forvirret og ulykkeligt, men åbenlyst oprigtigt forsøg på at skabe noget bedre for sig selv og sin bror. Det går ikke så godt for Connie og Nick. Men hvor ser fremtiden dog lovende ud for for instruktørduoen Safdie. Et par fantastiske filmbrødre.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet