Grace of Monaco
Udgivet 21. maj 2014 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Skuffelsen over “Grace of Monaco” er svær at skjule for mig. Jeg har ellers med stor iver set frem til den franske instruktør Olivier Dahans livtag med legenden, filmstjernen og fyrstinden Grace Kelly. Både fordi jeg er begejstret for “Spurven”; Dahans dragende Édith Piaf-film fra 2007, og fordi Grace Kellys skæbne altid har synes mig mere end oplagt til et vægtigt filmportræt. Med den rette i rollen, selvsagt. Og hvem er egentlig mere oplagt i den rolle end den blegsarte og elegante Nicole Kidman? Ja, “Grace of Monaco” har på papiret mange gode ting kørende for sig i form af dygtige Dahan, kølige Kidman og graciøse Grace. Filmen minder desværre mere om en rædselsfuld reklame for dyre diamanter, end det fintfølende portræt Grace Kelly fortjener.
Grace har endnu ikke fundet sig til rette i rollen som fyrstinde i 1962. Men den diplomatiske krise kan måske få hende til at indse, at ‘statelig fyrstinde’ bare er endnu en rolle, præcis som på film, hun kan og skal spille. Det bliver i hvert fald understreget mere end én gang i form af klodsede replikker. “Grace of Monaco” er således også en tilblivelseshistorie. Om end en noget postuleret og glittet en af slagsen.
Bag kameraet står Eric Gautier. Han har tidligere udført fint arbejde på blandt andet Olivier Assays’ “Efter revolutionen” og Sean Penns “Into the Wild”. I “Grace of Monaco” går han, når han er bedst, tæt på. Sådan helt tæt på. Kidmans øjenvipper og tårestribede kinder fylder lærredet ud. Men når kameraet ikke er helt oppe i ansigtet på Kidman, søgende, ufokuseret og flakkende, holder det sig på kølig afstand af begivenhederne. Jeg kunne godt lide Tetsuo Nagatas ekstremt bevægelige kamera i Dahans “Spurven”. Her skabte Nagata potente billeder i så godt som hver en scene. Sådan forholder det sig desværre ikke med Gautiers arbejde på “Grace of Monaco”. Kun i glimt kommer man tæt på kvinden Grace og ikke bare fyrstinden af Monaco. Bevares. Der er masser af skønne, solbadede billeder af rivieraen, pangfarvede parasoller på det lokale marked og farvemættede rober, man kan beundre og sige ’ih, hvor dejligt'. Men det kommer man jo ikke nærmere ind på livet af Grace Kelly af.
Der er så mange nærbilleder af diamantarmbånd, halskæder og øreringe undervejs, at jeg sad tilbage med en mistanke om, at jeg lige havde set verdens længste reklame for Cartier eller Harry Winston. Selv når Paz Vega træder på scenen som operadivaen Maria Callas, er det hendes – indrømmet – imponerende smykker, der er i centrum. Det er simpelthen for ufokuseret, og “Grace of Monaco” må i bedste fald arkiveres under ‘mislykket forsøg på kendisportræt’.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet