Jud Süss – I ondskabens tjeneste
Udgivet 13. apr 2011 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen






25. september 1940 kunne tyske biografgængere med egne øjne opleve, hvad Det Tredje Riges propagandaminister Joseph Goebbels og instruktøren Veit Harlan havde gået og puslet med i et års tid: det historiske melodrama “Jüd Suss”. En film, der efter krigen blev både forhadt og forbudt i Tyskland, men som under krigen stod som et af naziregimets største propagandasucceser med over 20 millioner solgte billetter over hele Europa.

Nu godt 70 år senere har den tyske instruktør Oskar Roehler valgt at se nærmere på filmens farverige tilblivelseshistorie i sin “Jud Süss – I ondskabens tjeneste”. Fokus er på andenrangsskuespilleren Ferdinand Marian (spillet af Tobias Moretti), der indtil 1940 levede i skyggen af tidens største filmstjerner såsom Emil Jannings og Hans Albers. Men da Hitlers propagandaminister Goebbels (Moritz Bleibtreu) en dag banker på Ferdinands dør med tilbuddet om en hovedrolle i ministeriets store satsning, “Jud Süss”, fristes han selvsagt af djævlen. Ferdinand skal spille en slesk jøde, der både stjæler og voldtager, og det hjælper ikke ligefrem på hans image som førsteelsker. Hans halvt-jødiske kone er selvsagt heller ikke begejstret for udsigten til rollen, så Ferdinand prøver at snige sig uden om ministerens tilbud. Uden held. Så det er på med kalotten for Ferdinand Marian, der står over for en skæbnesvanger rolle.

Østrigske Moretti, der herhjemme nok er bedst kendt som Kommisär Rex i tv-serien af samme navn, rammer med stor præcision den blanding af professionel ærgerrighed og moralsk ansvar, som Ferdinands dilemma udgøres af. Som storcharmør og kvindebedårer af natur er det så godt som umuligt for ham at takke nej til de tillokkende løfter om succes, rigdom og ikke mindst stjernestatus, som Goebbels vifter ham under næsen med. Skildringen af hvorledes kunst, ego og propagandaapparat går i spænd er skræmmende at være vidne til – og filmens reelle og yderst berettigede eksistensgrundlag.







“Jud Süss – I ondskabens tjeneste” er et miskmask af gode intentioner, dårlig iscenesættelse og sine steder glimrende skuespil. Værst i hukommelsen står dog en ufrivilligt komisk scene, hvor den dameglade Ferdinand har lokket en villig beundrer med afsides for at give hende en ordentlig baghyler. Udenfor det åbne vindue tæppebombes den oplyste by, mens kvinden trygler Ferdinand om at recitere replikker fra den scene i “Jud Süss”, hvor han voldtager en uskyldsren arier. Bombastisk og så grinagtigt udført, at man må vende blikket bort, alt imens hun skriger sin ekstase ud over byens tage.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet