L’attesa
Udgivet 17. maj 2016 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Han kommer jo aldrig, ham Giuseppe. Han er både død og begravet. Det står klart allerede fra den første scene i “L’attesa”, hvor en sortklædt Juliette Binoche græder stille tårer i kirken, mens en procession af gamle, sicilianske kvinder kysser fødderne på en statue af Jesus. En anden søn, der døde ung. Den eneste, der ikke ved, at Guiseppe er borte, er Jeanne. Hans ekskæreste, der uventet ankommer til familiens enorme villa for at genoptage forholdet og fejre påske med Giuseppes familie. Han er der ikke. Men han kommer, forsikrer Binoche. Og sammen begynder de to kvinder deres frugtesløse venten på en død mand. En smuk film, der tung og langsom af sorg venter på et mirakel.
“L’attesa” er Messinas første lille skridt ud af sin læremesters skygge. Som assistent på Paolo Sorrentino “Den store skønhed” og “This Must Be The Place” har han haft rig mulighed for at kigge den italienske Oscar-instruktør over skulderen. Og det kan ses. Billedsiden har noget af den samme elegance, som kendetegner Sorrentinos bedste film. Dog uden det dér overdådige Felliniske schwung. Messinas film er mørkere, køligere, mere nøgen. Moderens sorg ligger som et dyne-tykt filter over de ellers smukke billeder og giver dem en stemning af ensomhed og isolation.
Ligesom påsken, så er “L’attesa” en konstruktion, der kræver, at den normale dømmekraft midlertidigt suspenderes. Jeg forstår udmærket, hvorfor Binoche handler, som hun gør. Men Jeanne. Hendes naivitet presses til grænsen. Hun køber uden videre Binoches tyndt improviserede forklaring på Giuseppes fravær. Selv om den ikke forklarer, hvorfor han ikke svarer på hendes opkald eller beskeder. Og i øvrigt ikke har gjort det længe. Stemningen i huset, de sigende blikke fra tjenestefolk, der modvilligt har fået besked på at holde på hemmeligheden. Vil hun gerne bedrages? Spiller hun ubevidst med? Måske. Men jeg forstår det ikke.
Den usikkerhed er for mig en ærgerlig sprække i filmens fundament. Det er ellers en god præmis. To kvinder, en mor og en kæreste, der sammen venter på en død mand. Men det er mere godt tænkt end helt troværdigt. Nu er det min tur til at vente. På Piero Messinas næste film. For trods enkelte spørgsmålstegn er “L’attesa” en interessant debut fra Sorrentinos lærling. Måske bliver den næste et rent mirakel.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet