Mary and Max
Udgivet 20. jan 2010 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Med “Toy Story” i 1995 satte Pixar sig tungt og enerådigt på animationstronen i den ganske filmverden. Pixars blankpolerede og computeranimerede film kombineret med en nærmest urimelig dygtig indholdsside har sat standarden for, hvordan animation skal laves, hvor kun DreamWorks forsøger at halse efter. Lidt befriende er det derfor at stifte bekendtskab med den forfriskende gammeldags animationsfilm “Mary and Max”, der vender næsen væk fra den dygtige Pixar-strøm og tilbage imod en klassisk stop-motionstil, som vi kender det fra en evergreen som “Bjergkøbing Grand Prix”.
Lige fra filmens start, hvor det varmt uskyldige musikscore behageligt skyller ind over en visuel side, der markerer sig ved en nærmest uhørt detaljerigdom, står det klart, at vi her har en filmisk fortælling med et stort og fantasifuldt overskud, der gør, at vi konstant har noget at betragte og beundre.
Venskabet er dog langt fra uproblematisk – det afstedkommer både vrede og sårede følelser. Men det er netop i disse voldsomme følelsers vold, at det står klart, at der er tale om et sandt venskab, der kan skabe de følelser, et ensomt liv er foruden. Et pennevenskab, der på skrift behandler store emner såsom ensomhed, psykisk sygdom, mobning, selvhad og social fobi. Endeligt går der ikke Disney i den i “Mary and Max” – der er ingen lette løsninger og entydige happy ends, men udelukkende velment venskabelig varme og et godt råd fra Mary til Max skrevet i chokolade: ”Elsk dig selv først.”
“Mary and “Max” er en dejlig gammeldags animationsfilm med en velvalgt skæv humor pakket ind i et evigtgyldigt budskab. Udover et lidt travende midtpunkt, hvor brevudvekslingen nærmer sig det ensformige, så sprudler den fra start til slut med overskud og fortælleglæde kombineret med livskloge betragtninger og rørstrømske øjeblikke. En slet og ret dejlig film om venner for livet og en film om og for livet.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet