Money Monster
Udgivet 1. jun 2016 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Det er nemt at være sur på finanssektoren. Her i kølvandet på den store finanskrise, der fik folk til at besætte Wall Street, er amerikansk film begyndt at tage notits af den almindelige borgers harme over de griske pengemænd. Film som “The Big Short” og “The Wolf of Wall Street” forstår, at den retfærdige vrede er blandet op med et gavmildt skvæt fascination, og at det netop er de modstridende følelser, som gør de selvfede finansfyrster til fremragende filmkarakterer. Den har Jodie Foster desværre ikke luret. Hendes bud er bare sur og frelst og selvretfærdig.
Clooneys arrogante tv-vært giver også gode råd om aktieinvesteringer, som hans seere troligt adlyder. Men et af hans sikre råd giver bagslag, da firmaet Ibis pludselig daler 800 millioner dollars i værdi. Det tager han imidlertid ikke så tungt. Hvor der handles, der spildes, er hans teflonglatte automatreaktion. Det kan godt være, han har sagt, det var en sikker investering, men den slags kan man jo ikke vide med sikkerhed. Det siger vel sig selv? Tandpastasmil, videre i teksten. Clooneys klamme, selvtilfredse charme i indledningen er et af de få lyspunkter.
Havde det så bare været spændende. Men det meste af tiden sker der meget lidt. Den unge mand råber, at han vil have svar på, hvor hans penge er blevet af. Julia Roberts’ tv-producer stirrer bekymret på skærmene fra sin producerstol, mens hun giver Clooney peptalk i øresneglen. Og det er svært at interessere sig for nogen af dem, fordi “Money Monster” dumper ned i deres liv ganske få minutter før gidseltagningen går i gang. Hvem er den vrede, unge mand med pistolen og bombevesten egentlig? Ingen anelse. Jeg kan fornemme, det er meningen, jeg skal have sympati for ham, men det er svært, når alt jeg ved om ham, er, at han har minus på kontoen.
Grådige direktører og dumme medier får opbyggelige skideballer i “Money Monster”, men det er altså en ret primitiv kritik, når problemerne med et uretfærdigt system reduceres til en grisk karl, der bare skal lære at lade være med at være så grådig. Jodie Foster vifter med pegefingeren, men formår ikke at sætte den der, hvor det gør ondt. Der, hvor man tvinges til at stille sig selv grundlæggende spørgsmål om vores samfund. I stedet rettes den mod dem, vi alle kan enes om at hade. Det er for nemt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet