Når vinden rejser sig
Udgivet 15. apr 2014 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Hayao for en filmskaber. Japans Disney. Kært, japansk animationsbarn har kun ét navn: Miyazaki. Hayao Miyazaki har siden 70’erne leveret nogle af de bedste animationsfilm, nej, bedste film overhovedet. Fra den barnligt tænksomme streg i “Min nabo Totoro” over den voldsomme og voldelige “Prinsesse Mononoke” til den magiske “Chihiro og heksene”, der blev set af flere i Japan end tilfældet “Titanic”. Nu er det slut. “Når vinden rejser sig” er sidste film fra Miyazaki. Den er (også) god.
Han drømmer om fly. Bogstaveligt talt. Når øjnene lukkes, så møder han den italiensk flyingeniør Caproni, der tager Jiro med ombord på retroflyvemaskiner, som kun kan eksistere i drømme. Fly, som jeg voksenbarnligt kunne have kigget på en hel film igennem. Miyazakis far var selv flyentusiast, hvilket forklarer begejstringen for det at flyve i film efter film mest markant med “Porco Rosso”, men som nu toppes her med Jiro, der følger i Capronis verdenskendte fodspor og bliver flyingeniør. Og vi følger Jiro fra ung drømmer til voksen flymester, hvilket giver filmen et episk anslag, der er nyt hos Miyazaki.
Miyazaki er en løjerlig mand af i går. Af fortiden. En nostalgiker, der både kan dufte af gammel hat og cool retro. Jeg hælder til det sidste. Som en Jules Verne er hele kloden hans hjemstavn. Jiro besøger både Italien og Tyskland. De drømmende Caproni-fly med flot farvemættede Il Tricolore-flag på vingerne og virkelighedens Nazi-Tyskland, hvor der kosmopolitisk veksles imellem japansk og tysk. Her kommer den tænksomme (fly)bagage i spil igen. For hvordan kan et filmunivers slippe afsted med kun at rumme karakterer fra periodens tre fascistiske lande? Miyazaki har givet svaret mange gange før: Der findes ikke ondt og godt, men kun nuancer af (med)menneskelighed. Dén gammeldags, men ofte tiltrængte humanisme er Disney-san igen en sikker leverandør af.
Er filmen Miyazakis bedste? Jeg er ikke sikker, men det er den mest voksne, den, der er størst i slaget, men også mindst magisk, som ellers har været det tegnede vandmærke for den nyslåede filmpensionist. Her er ingen flyvende grise, levende slotte eller misforståede hekse, men derimod en stilsikker afgang med Miyazaki Air forbeholdt den kræsne kender, som kan lide udsigten fra første klasse.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet