Parker

InstruktionTaylor Hackford

MedvirkendeJason Statham, Jennifer Lopez, Nick Nolte, Michael Chiklis, Clifton Collins Jr., Sala Baker

Længde118 min

GenreThriller, Krimi

IMDbVis på IMDb

I biografen28/02/2013


Anmeldelse

Parker

4 6
Over middel

Lad det være sagt med det samme, at selvom “Parker” hverken ligner eller er et mesterværk, så er den i hvert fald bedre og mere medrivende, end mange formentlig havde troet. For så vidt er den en meget typisk Jason Statham-film med meget klassiske elementer fra theft-genren såsom velplanlagte og voldsomme røverier, forræderiske slyngler, hævnmotiver, biler og babes. Det er ikke nytænkende, men det er godt skruet sammen. Det, der imidlertid gør “Parker” bare lige dét bedre end sine noget genretrætte artsfæller, er to helt specifikke ting.

Se, “Parker” er baseret på en fiktiv karakter i Richard Starks (aka. Donald E. Westlake) bogserie om en principfast, professionel tyv. Parker (Jason Statham) slår ikke ihjel, medmindre det er absolut nødvendigt, og penge er på ingen måde lige så vigtige for ham, som hans principper er. Der skal altså være retfærdighed til! Så da hans medhjælpere forgæves forsøger at slå ham ihjel efter et ellers vellykket kup, tager Parker ud for at få hævn. Og det er vel at mærke hverken Parkers andel af de stjålne penge eller en personlig hævn, der driver ham. Nej, det er den rent og skær principielle hævn.

Togtet fører ham til det enormt eksklusive område Palm Beach, hvor han giver sig ud for at være en rig texaner, der gerne vil købe et hus. Her møder han ejendomsmægleren Leslie Rogers (Jennifer Lopez). Denne kvindelige birolle viser sig at være den anden årsag til, at “Parker” ender som en ganske udmærket film. Præcis hvorfor kan ikke afsløres, men det bliver hurtigt klart, at Leslie forgæves drømmer om et liv, hvor hun ikke behøver køre rundt med rige, arrogante stoddere og vise dem huse, hun aldrig selv vil få råd til. Hun er drevet af en længsel efter noget andet end en falsk facade, og i mødet med Parker tændes noget i hende.

Jennifer Lopez gør det aldeles fremragende som Leslie Rogers, og hvad der ellers godt kunne lyde som et klassisk plotredskab af en kvindelig karakter, der blot skal få vores mandlige hovedrolle til at fremstå mere mandlig, viser sig at være en forfriskende og selvstændig karakter. Sammen med Parkers principfasthed gør Leslie Rogers faktisk filmen værd at se for andet end blot de henholdsvis mindre godt, de godt og den ene virkelig godt iscenesatte actionsekvenser.

Jason Statham gør også en fin Parker, og Nick Nolte er altid god for en birolle i denne type film. Skurkene er kedelige, og selvom manuskriptet har sine virkelig gode stunder, når det giver plads til Leslie, så er det overordnet set ikke noget at skrive hjem om. Men det ville også være underligt at forvente mere af denne type film, der blot skal sikre gode underholdning i halvanden time. Og når “Parker” så oven i købet leverer god underholdning i to timer og krydrer det med to virkelig gode elementer, så lander denne anmelder på en slutkarakter lige over middel.

“Parker” er flot filmet, godt iscenesat og overraskende medrivende. Der opfindes ikke den dybe tallerken, og det er heller ikke en film, man husker længe. Men man glemmer den heller ikke nødvendigvis, lige når man går ud af biografen, og om ikke andet har man været rigtig godt underholdt. Jennifer Lopez fortjener virkelig ros for at udnytte potentialet i sin karakter fuldt ud, og har man lyst til noget uforpligtende underholdning, som ikke behøver være helt lige så hjernedødt som visse andre spændingsfilm, så kan “Parker” klart anbefales.


Kort om filmen

Parker (Jason Statham) er branchens mest vovede og hårdkogte tyv, og han lever efter sit eget personlige princip: Stjæl ikke fra folk, der ikke har råd til det, og smadr ikke folk, der ikke fortjener det. Men efter det seneste kup vælger resten af holdet at forråde ham, stjæle hans udbytte og efterlade ham dødeligt såret. Nu vil Parker have hævn og forfølger sin gamle bande til Palm Beach, hvor det næste store juvelkup planlægges. Han udgiver sig for at være texansk rigmand på boligjagt og møder Leslie (Jennifer Lopez) – en fraskilt ejendomsmægler med en nedadgående karriere og et sidste gyldent håb om at score kassen.