Paterson
Udgivet 4. jan 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Jeg er vild med Adam Driver. Han kan så meget. Lige fra mystisk bolleven i “Girls” til drenget “Star Wars”-skurk med faderkomplekser som Kylo Ren. Eller quirky indie-poet som nu her i “Paterson”, hvor varianter af den samme dag udspiller sig over en uge i en stenet omgang Jim Jarmusch, der får sit liv af Adam Driver med de mange talenter.
Det er den slags stenet, underfundig hverdag, som Jim Jarmusch blev kultkendt for med sort-hvide “Stranger Than Paradise”, og som Bill Murray besøgte den ene ekskæreste efter den anden i med min Jarmusch-favorit, “Broken Flowers”. Det er stenet ikke-handling, som kun en solbrille-cool instruktør som Jim Jarmusch kan slippe godt fra. Her bliver smagt på hverdagens detaljer. Ohio Blue Tip. Smag på ordene. Se på omslaget, hvor de tre ord sendes cool af sted med skæv megafonskrift. Der er tændstikker inden i æsken. Det er de smukkeste tændstikker, skriver Paterson i sit digt, inden dagens busrute køres i gang.
Sådan stener “Paterson” af sted i roligt poet-tempo, hvor hunden rutinemæssigt skal luftes efter aftensmaden, så Paterson kan svinge forbi sin slags Sams Bar til den daglige fadøl. Et ekskærestepar skændes, bartenderen spiller skak med sig selv. Og på vej derhen smuglytter han til en rapper-poet på vaskeri. Det leder aldrig op til noget, men giver mening i sig selv. Tændstikkerne, bussen, dagens sandwich og aftenens fadøl. Der smages på det hele.
Jeg er ikke blevet mindre vild med Adam Driver efter “Paterson”. Hvad enten han svinger lyssværdet eller kører bussens hjul rundt og rundt, så er jeg med hans lunefulde gummiansigt, der gemmer på den dybeste og roligste stemme, som han konstant bruger til noget nyt. Jim Jarmusch derimod gentager sin særligt stenede hverdag, når Paterson er Paterson er Paterson.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet