Perlemorsknappen
Udgivet 18. nov 2015 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Det var Thales, den græske filosof, der som den første hævdede, at alt er vand. Omkring halvvejs gennem Patricio Guzmáns dokumentarfilm her gentager en chilensk antropolog den antikke påstand. Det er vandet, der holder sammen på det hele. Samfund, civilisationer, selve livet. Også “Perlemorsknappen” er bundet sammen af det vand, der løber som en rød tråd gennem en fortælling, der med svimlende perspektiver sætter Chiles blodige historie ind i en ramme, der er så vid og gammel som universet selv. Det er forbløffende tænkt, overlegent eksekveret. Det er dokumentarkunst med sjældent stor personlighed, vision og kunstnerisk ambition.
Det lyder umiddelbart som en rodet og forceret sammensat omgang. Men Guzmán formår at binde de mange flygtige tanker sammen, så de oplyser hinanden. Hele tiden med vandet som det forenende element. Han har en helt særlig, nærmest digterisk, voice-over, som med ganske få ord skaber overraskende sammenhænge. Titlens perlemorsknap er et klart eksempel på, hvordan Guzmáns metaforik forener fortællingens forskellige tråde. Titlen henviser nemlig dels til historien om en indfødt vandnomade, der modtog en sådan knap som betaling af en britisk kartograf. Til gengæld skulle den indfødte forlade stammetilværelsen i Chile og rejse med kartografen til den industrielle revolutions London. For at blive civiliseret, som det hed. Det ødelagde selvfølgelig den stakkels mand, mens kartografens optegninger af vandfolkets land samtidig blev startskuddet på den kolonialisering, der betød, at der i dag blot er tyve efterkommere af stammefolket tilbage.
Og så har jeg ikke engang nævnt billedsiden endnu. Også her fylder vandet det meste. Fra åbningsbilledet af en vanddråbe fanget i en 3000 år gammel kvartssten til billeder af vanddamp i fjerne galakser, taget fra Chiles store La Silla-observatorium. Billeder af vandfolket og deres kanoer, af Chiles 4000 km kystlinje. Og af oppustede lig, skyllet op på stranden. Det er æstetisk blændende naturbilleder, men de underbygger samtidig det komplekse net af sammenhænge, som Guzmán antyder i sin poetiske voice-over.
Vandet gemmer på et vidtrækkende net af sammenhænge i Patricio Guzmáns overvældende dokumentar. Chiles mørke historie skyller i land kapitel for kapitel og forbindes vildt fabulerende med alt fra galaktiske vanddampe til lyden af regnen på et bliktag. Det er grumt og utilsløret. Men på samme tid er det drømmende og smukt. Vilde tankestrømme flyder umærkeligt sammen i “Perlemorsknappen”, hvor alt er forbundet. For alt er jo vand, som Thales vidste.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet