Søstre
Udgivet 17. aug 2016 | Af: paideia | Set i biografen
“Søstre” åbner med Mahler. Hvis der er én komponist, der forbindes med tung, melankolsk og dyster musik, så er det Gustav Mahler. Hans musik har været klangbund for det mørke i film så forskellige som “The Tree of Life”, “Shutter Island” og selvfølgelig altdominerende i “Døden i Venedig”. Umiddelbart vil en kender af Hirokazu Koreedas film nok mene, at det passer ganske udmærket til ham. Hans film beskæftiger sig ofte med de mest tragiske aspekter af livet: fra det bittersøde i “I Wish” over den uafrystelige sorg i “Still Walking” til det næsten ubærligt hjerteskærende i “Nobody Knows”. Hvilke traumer vil Koreeda denne gang udsætte os for?
I begyndelsen er det kun de tre søstre, der bor sammen. Da de får at vide, at faderen, der forlod familien en del år tidligere, er død, rejser de til hans begravelse, hvor de møder halvsøsteren, Suzu. Spontant foreslår den ældste søster, at Suzu flytter ind hos dem. Suzu, hvis egen mor er død, accepterer, og gradvist bliver hun en del af familien. Konflikterne i “Søstre” er forbavsende små og de fleste af dem ligger langt tilbage. Søstrene har hadet faderen for at forlade dem, men det er svært at hade en død mand. Moderen efterlod dem også, men de klarer sig fint uden hende. Deres familie behøver ikke forældrene for at fungere.
Jeg sad dog alligevel og ønskede mig en smule mere malurt i bægeret, men jeg må indrømme, at jeg næsten fik dårlig samvittighed over det. Man ønsker vitterligt ikke, at der skal ske dem noget ondt. Måske er det, fordi jeg ved, hvor god Koreeda er til at skildre det tragiske. Men jeg kan på den anden side heller ikke benægte, at jeg gik ud af biografen og følte mig lidt glad i låget.
Det bedste ved “Søstre” er nemlig, at dens rolige slice-of-life viser, at selv om der sker dårlige ting, så kommer vi over det. De fire søstre har oplevet lidt af hvert i deres liv, men deres kærlighed til hinanden og tidens stille gang gør alting overkommeligt. Det er en hamrende sentimental pointe, men det gør den ikke mindre vigtig eller rar at høre. “Søstre” vil nok ikke blive Koreedas mest berømte film, men det kunne meget vel blive den, man helst vil se igen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet