Test
Udgivet 18. nov 2015 | Af: MSF | Set i biografen






Man kan vælge at se hele filmen “Test” som en test. Som en afprøvning af, hvor grænserne for filmmediet går. For eksempel er der ingen dialog. Det er et eksperiment. Ligesom den mere kendte Oscar-vinder “The Artist”, men langt fra så vellykket.

Men det er også højest nødvendigt i det minimalistiske univers, der er centreret om en far og en datter i et ensomt hus på steppen. Indimellem kommer der andre folk forbi. Vendepunktet er, da den unge kameramand Maxim Smirnov møder datteren, Dinara, og forelsker sig i hende. Indtil da har man blot fulgt hverdagen i huset og den nedslidte fars kamp for at holde familien gående.

Filmen er for dem, der elsker at se, hedder det om “Test” i pressematerialet. Og det skal man tage bogstaveligt. Styrken er billederne, de stramt stiliserede tableauer, som gengiver en apokalyptisk stemning fra start til slut. Til trods for at karaktererne gør, hvad de skal, bliver de aldrig nærværende. Det er simpelthen for svært at trænge ind bag den solbrændte hud, når de ikke taler sammen. Dertil er manuskriptet for fladt. Samtidig forekommer dele af handlingen forvirrende, enten fordi der ikke er tænkt nok over motivationen hos personerne, eller fordi universet grænser til magisk realisme og dermed ophæver logikken undervejs.







Uanset hvad er “Test” et bevis på, at Rusland fortsat kan lave film. Ikke mindst film med kunstneriske ambitioner, som nationen er så kendt for med sin tunge arv af sværvægtere som Eisenstein og Tarkovsky. Kunstgrebene alene kan dog ikke bære “Test”. Alexander Kotts finurlige atomfabel fungerer godt på det visuelle plan, men ellers har den svært ved at bestå testen som andet end en afprøvning af filmmediets grænser.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet