Tree, The
Udgivet 9. feb 2011 | Af: Benway | Set i biografen
Symboler kan være noget af det vanskeligste at få til at fungere på film. Hvis man kan ramme den rigtige balance og finde de rette billeder, kan de føje en betydelig vægt til historien, men anvendt forkert bliver de hurtigt en enorm klods om benet for enhver fortælling, uanset hvor god den så ellers måtte være. Det sidste gør sig ikke mindst gældende for det meget direkte symbolsprog i “The Tree”, som volder beretningen kvaler og gør den til en mere gumpetung størrelse, end den behøvede at være.
Det forvredne træ bliver et billede på faderen, men samtidig også en fysisk manifestation af den sorg, der hænger over familien, og som på den ene side giver dem en form for tryghed, men på den anden side også truer med at knuse deres hus og fremtidige drømme. Tanken er selvsagt, at vi skal blive bevidst om, at sorgen og mindet om vore kære afdøde både kan give os fred, men også på sigt ødelægge vores liv, hvis ikke vi gør os fri af dem og kommer videre. Det er jo en visdom, der i sig selv er fornuftig nok, men i dette tilfælde dog leveret så bogstaveligt og småklodset, at man allerede føler, man har lært alt, hvad man kan lære af filmen, efter blot en halv times spilletid. Uheldigvis standser den ikke der, om man sidder hurtigt tilbage med følelsen af at være mentalt langt foran handlingen.
At den ikke magter det skyldes først og fremmest manuskriptet, der aldrig rigtigt lader til at have forladt tegnebordsstadiet. Ja vist, vi har der en fortælling om en sorg personificeret via et træ – problemet bliver, hvordan vi gør postulatet levende, og det lader filmen ikke til at have fundet ud af, og i stedet præsenterer den en række figurer, der aldrig bliver til meget mere end karikaturer. Dertil skal så lægges en kitschet antydet romance mellem træ og kvinde. Selv Darren Aronofsky kunne ikke få en tilsvarende til at fungere i “The Fountain”, og Julie Bertucelli har ikke synderligt mere held med foretagendet her.
Tilbage sidder man så med denne velspillede og sympatiske beretning, der til trods for ambitionerne er holdt nede af sit klodsede symbolsprog. Den fremstår i stedet mest af alt som en filmatiseret damebladsnovelle, der er længe om at komme til en forudsigelig pointe, som det dårligt føles værd at vente på. Alverdens gode intentioner kan ikke få denne hule stamme til at bære frugt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet