United States of Love
Udgivet 7. dec 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Han mener det ikke. Det gjorde Todd Solondz heller ikke med “Happiness”. Der var ingen lykkelige mennesker, men det sarkastisk modsatte. Den slags var moderne i 1990’erne. Nu gør Tomasz Wasilewski det samme alt for sent. Der er ikke en skid kærlighed i “United States of Love”, men derimod distanceret had til mennesker.
Den kynisk pessimistiske præmis er, at nu hvor verden dengang i 1990 blev forenet, så burde der være frihed og muligheder for alle. Men det er der ikke. Det mærker Wasilewskis fire ensemble-kvinder på brutal vis. En bliver droppet som elskerinde med et knytnæveslag, inden hun knepper sorgen ud med hjælp fra en tidligere taber-elev. Sådan menneskehades der for hårdt igennem den tematiske multiplotter med afsæt i den ih og åh så sarkastiske titel.
Selve efter mur-udgangspunktet bruges aldrig for alvor. Det er der bare. Måske fordi en polsk film ellers aldrig ville komme ud at se verden? For jeg har godt nok svært ved at se, hvorfor den her gang kedelige kynisme nu besøger min verden. Havde den så bare været konsekvent i sin distance. Pludseligt er kameraet håndholdt, men naturligvis som nakkeskud, så vi ikke får ægte kærlighed at føle.
Jeg er træt af intellektuelt menneskehad forklædt som sofistikeret sarkasme. Todd Solondz med sin lykke og Mikkel Munch-Fals med sine “Smukke mennesker”, der ikke var en skid smukke, men helt vildt grimme – særligt indvendigt – er ikke fede længere. Det er længe siden. Ligesom murens fald.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet