Valley of Love
Udgivet 20. apr 2016 | Af: paideia | Set i biografen
Det er nogle gange små skridt, der skiller kærlighed fra had og livet fra døden. Det er en håbløst sentimental floskel, men det gør den ikke mindre sand. Det er, som titlen antyder, også den centrale tematik i “Valley of Love”, der foregår i Death Valley i Californien. Trods de amerikanske omgivelser er det en klassisk fransk snakkefilm, hvor et lille cast af følelsesmæssigt anløbne karakterer diskuterer livet og døden og alt indimellem. Og så er det heldigvis også andet og mere end en fransk filmkliché.
Humoren er dog hele tiden lige på nippet til at kamme over i det pinlige eller melankolske. Da Isabelle Huppert dukker op som den forbitrede ekskone, spørger hun, hvordan det går, og han indrømmer, at han har taget en del på i vægt. ”Så længe du er tilfreds,” svarer hun passivt-aggressivt, hvortil der lakonisk svares: ”Hvordan kan nogen være tilfreds med at se sådan her ud?” Begge skuespillere bringer meget af deres egen baggrund og ikke mindst deres kropslighed og fremtoning i spil. Hendes karakter spiller på Hupperts særegne blanding af det skrøbelige og uforsonlige, mens Depardieus enorme krop understøtter hans figurs nostalgi for fortidens glæder og en manglende evne eller vilje til at gøre noget ved det.
Det er godt i samspillet mellem de to. Jeg levede mig ind i deres forhold, der går fra slet skjult had og bitterhed i starten til en mere afklaret position mod slut. Hvis man skulle tro, at Depardieus mere eller mindre offentlige fejltrin skulle have skadet skuespiltalenet, ville man tage ganske fejl. Han fylder både fysisk og mentalt skærmen ud. Vel at mærke dog kun så meget, som Huppert levner ham plads til. De to er et fascinerende par på film; deres svagheder og styrker spiller op af hinanden på bedste vis. Jeg ville gerne se meget mere af dem. Sammen.
Da et (måske) overnaturligt element hen mod slutningen introduceres , blev jeg lidt skuffet, men fordi jeg allerede var investeret i personerne, så blev det aldrig forstyrrende. Gérard og Isabelle havde min opmærksomhed. Og de beviser, at den franske filmkliché stadig lever. Og det gør den godt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet